• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”INGEN INFORMATION ÄR OCKSÅ INFORMATION” En studie om den interna kommunikationens roll under förändring

Abstract
Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken betydelse den interna kommunikationen har i en organisationsförändring, samt vilka konsekvenser en bristfällig kommunikation i en organisationsförändring kan få. Teori: För att förstå den interna kommunikationens roll i en organisationsförändring analyseras insamlat material i förhållande till teorier om kommunikationens två mål, Kotters åttastegs-modell och Elvings forskningsmodell om organisationskommunikation. Metod: Studien bygger på en kvalitativ metodologisk ansats. Insamlingen av materialet har skett genom intervjuer med konsulter vilka dagligen arbetar med organisationsförändringar. Intervjuerna har sedan transkriberats och tematiserats för att underlätta en analys. Resultat: Studiens resultat visar att den interna kommunikationen kommer att ha en avgörande roll för hur stort motstånd finns och hur hög beredskap för förändring som kommer föreligga. Den visar även att en viktig faktor angående kommunikation i en organisationsförändring framförallt att vidmakthålla vem som informerar, hur informationen går ut och när det informeras. Vidare visar studien att en bristfällig intern kommunikation kommer öka oro, ryktesspridning och risken osämja mellan organisationsmedlemmar. Kontinuerlig kommunikation kommer minska oro och öka beredskap, minimera ryktesspridning och skapa en känsla av gemenskap inom organisationen; faktorer som har direkt korrelation med en lyckad organisationsförändring.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53456
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
gupea_2077_53456_1.pdf (509.0Kb)
Date
2017-08-28
Author
Gyså Karlsson, Kajsa
Keywords
kommunikation
organisationsförändring
information
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV