Show simple item record

dc.contributor.authorGerestrand, Anders
dc.date.accessioned2017-08-29T12:47:54Z
dc.date.available2017-08-29T12:47:54Z
dc.date.issued2017-08-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53469
dc.descriptionThe National Agency for Education has been commissioned by the government to introduce programming at school, especially in mathematics education. Papert (1984) has described programming as a thinking tool. He had a wider vision than just applying it to the mathematics education, although much of his research was in mathematics. The question then becomes, how can programming be used as a tool for thinking beyond mathematics? To investigate this, teacher’s thoughts of using programming as part of the teaching have been collected. They have been asked about opportunities and challenges in this subject. They have also been asked how the teaching in programming can be designed, focus has been on looking at transfer effects to other subjects. The data collection has taken place through a focus group, where the teachers have reflected on programming exercises and a questionnaire where the teachers have describe their views. These two methods were followed by an interview to evaluate the data. The result shows that when teachers have learned to program and implement it in their teaching, they are more positive about programming. They also see more opportunities to use programming in different ways. For example to vary the programming education, and they can also use it as a teaching tool in other subjects. However, they have difficulties to describe exactly how to do it. But when they have been shown different exercises they saw more possibilities. To facilitate this process, a model has been presented that classifies the ability of programming to contribute to other subjects. The model has 5 levels: pure programming, programming + environment, parts of computational thinking, programming as tool, programing to discover connection. The essay is to be seen as a preliminary study and a possible approach to this area.sv
dc.description.abstractSkolverket har fått i uppdrag av regeringen att införa programmering i skolan, framförallt i matematikundervisningen. Papert (1984) har beskrivit programmering som ett tankeverktyg. Han hade en vidare syn än att bara tillämpa det i matematikundervisningen, även fast mycket av hans forskning var på matematik. Frågan blir då hur kan programmering användas som ett tankevertyg utanför matematiken? För att undersöka detta har lärare fått ge sin uppfattning i att använda programmering som en del i undervisningen, de har då frågats om möjligheter och utmaningar. Men även hur undervisningen kan utformas, fokus har då legat på att se på överföringseffekter till andra ämnen. Datainsamlingen har skett genom en fokusgrupp, där lärarna har fått reflektera över programmeringsövningar samt en enkät där lärarna har fått beskriva sin syn. Dessa båda metoder följdes upp av en intervju för att utvärdera data. Uppsatsen visar att när lärarna har lärt sig att programmera och implementerat det i sin undervisning är de mer positiva till programmering. De ser även fler möjligheter att använda programmering på olika sätt. Dels kan de variera själva programmeringsundervisningen och dels kan de använda det som ett lärverktyg i andra ämnen. Dock har de svårt att beskriva konkret dessa sätt självständigt. Men fick de resonera kring konkreta övningar såg de flera möjligheter. Till hjälp för denna process har det presenterats en modell som klassificerar programmeringsövningars möjligheter till att bidra till andra ämnen. Modellen har 5 nivåer: ren programmering, programmering + miljö, delar i datalogisk tänkande, programmering som verktyg, programmering för att upptäcka samband. Uppsatsen ska ses som en förstudie och skriver fram ett möjligt angreppssätt på frågan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2017:103sv
dc.subjectProgrammeringsv
dc.subjectdatalogiskt tänkandesv
dc.subjecttransfersv
dc.subjectprocedural retorik skolasv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectläraresv
dc.subjectdigitala verktygsv
dc.subjectfokusgruppsv
dc.subjectintervjusv
dc.subjectenkätsv
dc.titleProgrammering som ett verktyg för lärande - Lärares uppfattningar om programmeringens bidrag till andra ämnensv
dc.title.alternativeProgramming as a learning tool - Teachers' view of the contribution of programming to other subjectssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record