• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsten att förändra en organisation. En studie om implementering av personcentrerad vård

Abstract
I denna studie undersöks hur processen att implementera personcentrerad vård går till inom sjukhus i Västra Götalandsregionen. Omorganisationer är ständigt aktuella inom alla organisationer, därför är det intressant att studera omställningen till personcentrerad vård. Studien jämför förändringsprocessen med en teoretisk grund och bedömer utifrån detta vad organisationen gör i enighet med befintlig och aktuell litteratur, men också vad som konkret kan förbättras för att processen ska gå lättare. Detta har skett genom intervjua sex olika personer inom Västra Götalandsregionen jobbandes på olika avdelningar, och inom olika professioner som kommit olika långt med arbetet kring personcentrering. Genomgående i studien ser jag att implementeringen av personcentrerad vård gåt till på olika sätt inom olika delar av Västra Götalandsregionen. Det finns tydliga likheter och kopplingar till tidigare litteratur i området, men också områden där implementeringen skiljer sig från litteraturen. Flera delar av organisationen jobbar redan personcentrerat, men detta sker inte systematiskt inom organisationen vilket leder till förvirring bland anställda. Det finns delar i kommunikationen som inte stämmer med litteraturen, där ledningen är otydliga och inte förklarar varför förändringen är nödvändig. En viktig slutsats är att en organisations ledning bör beakta förkunskaper om personcentrerad vård vid nyrekryteringar när den befinner sig i förändringsprocessen för att denna inte ska stanna av. Studien visar också att ledarskap kan användas för att påverka resten av organisationen och upplysa om vad personcentrerad vård innebär. Kunskap beskrivs som en viktig del för att påverka de som ännu inte ställt om jobbar personcentrerat.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53519
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_53519_1.pdf (874.6Kb)
Date
2017-08-30
Author
Tiedje, Niklas
Keywords
Personcentrerad vård
Organisationsförändring
Sjukvård
Förändring
Series/Report no.
Management & organisation
17:25
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV