• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsten att förändra en organisation. En studie om implementering av personcentrerad vård

Sammanfattning
I denna studie undersöks hur processen att implementera personcentrerad vård går till inom sjukhus i Västra Götalandsregionen. Omorganisationer är ständigt aktuella inom alla organisationer, därför är det intressant att studera omställningen till personcentrerad vård. Studien jämför förändringsprocessen med en teoretisk grund och bedömer utifrån detta vad organisationen gör i enighet med befintlig och aktuell litteratur, men också vad som konkret kan förbättras för att processen ska gå lättare. Detta har skett genom intervjua sex olika personer inom Västra Götalandsregionen jobbandes på olika avdelningar, och inom olika professioner som kommit olika långt med arbetet kring personcentrering. Genomgående i studien ser jag att implementeringen av personcentrerad vård gåt till på olika sätt inom olika delar av Västra Götalandsregionen. Det finns tydliga likheter och kopplingar till tidigare litteratur i området, men också områden där implementeringen skiljer sig från litteraturen. Flera delar av organisationen jobbar redan personcentrerat, men detta sker inte systematiskt inom organisationen vilket leder till förvirring bland anställda. Det finns delar i kommunikationen som inte stämmer med litteraturen, där ledningen är otydliga och inte förklarar varför förändringen är nödvändig. En viktig slutsats är att en organisations ledning bör beakta förkunskaper om personcentrerad vård vid nyrekryteringar när den befinner sig i förändringsprocessen för att denna inte ska stanna av. Studien visar också att ledarskap kan användas för att påverka resten av organisationen och upplysa om vad personcentrerad vård innebär. Kunskap beskrivs som en viktig del för att påverka de som ännu inte ställt om jobbar personcentrerat.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53519
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_53519_1.pdf (874.6Kb)
Datum
2017-08-30
Författare
Tiedje, Niklas
Nyckelord
Personcentrerad vård
Organisationsförändring
Sjukvård
Förändring
Serie/rapportnr.
Management & organisation
17:25
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV