dc.contributor.author | Purk, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2017-09-22T11:16:26Z | |
dc.date.available | 2017-09-22T11:16:26Z | |
dc.date.issued | 2017-09-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53805 | |
dc.description | Syftet med denna studie är att undersöka och demonstrera olika tekniker som man som kontrabasist kan använda sig av för att bredda sin förmåga att kompa och därmed bredda formen för basspel. Studien är uteslutande inriktad på på pizzicato spel och den undersöker hur man kan spela ackord på kontrabas. Kontrabasen är oftast betraktat som en homofont instrument och med denna studie utforskas de polyfona möjligheterna. För att demonstrera de olika momenten används ett par välkända standardlåtar från den sk ”American songbook”
Idén till studien kom från att jag under ett tag velat skaffa mig fler verktyg för att spela bas i konventionell musik. Dvs det handlar inte om att hitta ”nya” sounds sk ”extended techniques”, utan fler verktyg att använda i konventionell musik. Med fler verktyg menar jag inte verktyg i dess egentliga mening så som ex stråkspel, pizzicato etc utan jag menar flera sätt att angripa själva rollen för basspel. | sv |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to investigate and demonstrate different techniques that you as a double bass can use to widen your ability to accompany, and by so broaden the form of bass playing. The study is solely focused on pizzicato playing and it explores how to play chords on double bass. The double bass is usually regarded as a homophonic instrument and with this study the polyphonic possibilities are explored. To demonstrate the different moments, a few well known standard songs from the so called "American songbook” is used.
The idea of the study came from the fact that I for sometime had the urge to find more tools for playing bass in conventional music. The study isn ́t about finding "new" sounds, so called "extended techniques", it ́s about finding more tools to use in conventional music. With more tools, I do not mean tools in it ́s true meaning, such as pizzicato, arco playing etc. I mean several ways to attack the actual role of bass playing. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | jazz | sv |
dc.subject | improvisation | sv |
dc.subject | breaking patterns | sv |
dc.subject | double bass | sv |
dc.subject | chords | sv |
dc.subject | rhythm | sv |
dc.subject | melody | sv |
dc.subject | new expressions | sv |
dc.title | Nya uttrycksmedel för kontrabas | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |