• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Masteruppsatser/Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Masteruppsatser/Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nya uttrycksmedel för kontrabas

Sammanfattning
The purpose of this study is to investigate and demonstrate different techniques that you as a double bass can use to widen your ability to accompany, and by so broaden the form of bass playing. The study is solely focused on pizzicato playing and it explores how to play chords on double bass. The double bass is usually regarded as a homophonic instrument and with this study the polyphonic possibilities are explored. To demonstrate the different moments, a few well known standard songs from the so called "American songbook” is used. The idea of the study came from the fact that I for sometime had the urge to find more tools for playing bass in conventional music. The study isn ́t about finding "new" sounds, so called "extended techniques", it ́s about finding more tools to use in conventional music. With more tools, I do not mean tools in it ́s true meaning, such as pizzicato, arco playing etc. I mean several ways to attack the actual role of bass playing.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Syftet med denna studie är att undersöka och demonstrera olika tekniker som man som kontrabasist kan använda sig av för att bredda sin förmåga att kompa och därmed bredda formen för basspel. Studien är uteslutande inriktad på på pizzicato spel och den undersöker hur man kan spela ackord på kontrabas. Kontrabasen är oftast betraktat som en homofont instrument och med denna studie utforskas de polyfona möjligheterna. För att demonstrera de olika momenten används ett par välkända standardlåtar från den sk ”American songbook” Idén till studien kom från att jag under ett tag velat skaffa mig fler verktyg för att spela bas i konventionell musik. Dvs det handlar inte om att hitta ”nya” sounds sk ”extended techniques”, utan fler verktyg att använda i konventionell musik. Med fler verktyg menar jag inte verktyg i dess egentliga mening så som ex stråkspel, pizzicato etc utan jag menar flera sätt att angripa själva rollen för basspel.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53805
Samlingar
  • Masteruppsatser/Högskolan för scen och musik
Fil(er)
Degree Project Master of Fine Arts in Music (3.852Mb)
Sound recording (5.879Mb)
Sound recording (8.812Mb)
Sound recording (8.244Mb)
Datum
2017-09-22
Författare
Purk, Daniel
Nyckelord
jazz
improvisation
breaking patterns
double bass
chords
rhythm
melody
new expressions
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV