Show simple item record

dc.contributor.authorDalberg Larsson, Natalie
dc.contributor.authorStensson, Linnea
dc.date.accessioned2017-09-29T10:53:27Z
dc.date.available2017-09-29T10:53:27Z
dc.date.issued2017-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53869
dc.description.abstractSyfte: Intresset är att utifrån ett medarbetarperspektiv undersöka de anställdas möjlighet till kompetensutveckling inom ramen för den tekniska implementeringen och vilken betydelse möjligheten haft för upplevelsen av den nya teknikens användbarhet och tillgänglighet. Teori: Organisationsutveckling och förändringsarbete; Human Resources-perspektivet som utgångspunkt med Kotters (1992) modell för förändringsstrategi i åtta stadier som fundament. Centrala begrepp som ingår är; behovs begreppet, anpassningsprocesser, delaktighet och påverkbarhet. Kompetensutveckling och arbetsplatslärande; humanistiskt perspektiv på kompetensutveckling och arbetsplatslärande. Ellströms (2004) definitioner av olika lärande villkor och kompetens begreppets definition. Centrala begrepp som ingår är; Standardisering, autonomi, Delaktighet, kompetens. Metod: Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Urvalsprocessen var målinriktad i valet av organisation utefter ett visst avgränsat kriterium, lämpligt blev ett kommunalt äldreboende som genomfört en digital transformation med teknisk implementering. Valet av respondenter var även det målinriktat utefter ett visst kriterium, vilket resulterat i fem medarbetare som i sitt nattliga arbete använder sig av det tekniska verktyget. Resultat: Studiens undersökta område visar på att för att verktyg ska bli användbart och tillgängligt måste medarbetaren ges möjlighet till både deltagande, påverkbarhet och kontroll över den egna lärprocessen. Det är här viktigt att inte se kompetensutveckling som en kostsam utgift utan som en långsiktig investering. Det är enbart då som verktyget kan gynna både organisation och arbetstagare.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT17 IPS PEDG14:12sv
dc.subjectförändringsarbetesv
dc.subjectkompetensutvecklingsv
dc.subjectmedarbetarperspektivsv
dc.subjectdigital transformationsv
dc.subjectteknisk implementeringsv
dc.subjectdeltagandesv
dc.subjectpåverkbarhetsv
dc.subjectanpassningsv
dc.subjectarbetsplatslärandesv
dc.title”VERKTYGET SKAPAR EN TRYGGHET FÖR MIG MEN FRAMFÖRALLT FÖR BRUKAREN” En kvalitativ studie om digital transformation med teknisk implementering – ur ett medarbetarperspektiv inom offentlig sektorsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record