• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LÄRARPERSPEKTIVET PÅ EN VÄLFUNGERANDE SKOLA En kvalitativ intervjustudie om lärares psykosociala arbetsmiljö på en välfungerande skola

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka psykosociala faktorer lärare på en välfungerande skola upplever påverkar dem i sitt arbete. Studien kommer ta fasta på de olika psykosociala faktorerna som lärare utsätts för, varför och hur faktorerna påverkar dem. Teori: Resultatet analyserades och tolkades utifrån Karasek och Theorells (1990) krav-kontroll-stödmodell. Modellen beskriver de yttre krav individer har i förhållande till den kontroll som upplevs samt det sociala stödet. Metod: Kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer. Utifrån ett bekvämlighets- och snöbollsurval intervjuades fem lärare. Därefter analyserades den insamlade empirin utifrån fyra steg; nyckelord, teman, underkategorier och mönster. Sist tolkades resultatet utifrån tidigare forskning och krav-kontroll-stödmodellen. Resultat: Resultatet visar att lärarna i studien upplever en hög arbetsbelastning och ett litet handlingsutrymme men ett gott kollegialt samarbete. I vår studie finner vi att läraryrket är ett högstressarbete då kraven upplevs som höga och kontrollen som låg, dock fungerar samspelet kollegor emellan som ett hjälpmedel för att uppnå en jämnvikt mellan variablerna krav och kontroll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53871
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_53871_1.pdf (241.0Kb)
Date
2017-09-29
Author
Annerberg, Ida
Karlsson, Sara
Keywords
skola
lärare
psykosocial arbetsmiljö
faktorer
upplevelser
påverkan
Series/Report no.
Kandidat
VT17 IPS PEDG14:7
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV