Show simple item record

dc.contributor.authorS. Karlsson, Jessica
dc.contributor.authorNorre Möller, Leo
dc.date.accessioned2017-09-29T16:18:14Z
dc.date.available2017-09-29T16:18:14Z
dc.date.issued2017-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53876
dc.descriptionVirtual Reality, or VR, is an emerging technology that offers a platform for the development of new, more efficient educational tools. While the technology holds many promises, there is reason to suspect that the impact on cognitive processes may be problematic. Immersive VR allows the user to experience the virtual environment as if it was the real world , this is subjective experience is called presence. The main hypothesis for this thesis is that memory formation is dependent on the context in which it is presented. Combining these two views leads us to assume that information learned in VR will be more difficult to recall when the experience of the virtual world ends. To examine this, we conducted an experiment which compared the difference between two learning environments. All 60 participants in the experiment were presented with a list of 25 words which they were later asked to recall. In one of the conditions, in which the words were presented to the participants in a virtual environment, a change of environment between encoding and recollection was introduced. The number of correctly recalled words were then compared to those recalled by a group in a control condition. No difference was found in the comparison of the different conditions. This leads us to the conclusion that recollection of information learned in VR is not confined to the boundaries of the virtual environment. This is the opposite from what our research hypothesis would lead us to believe.sv
dc.description.abstractVirtual Reality, eller VR, är en emergerande teknologi som erbjuder en kontaktyta för utvecklandet av nya, mer effektiva lärandeverktyg. Även om teknologins framtid ser lovande ut, finns det anledningar till att förvänta sig en problematisk påverkan på de kognitiva processerna. Immersiv VR tillåter användaren att uppleva den virtuella miljön som om den vore den riktiga världen , detta är den subjektiva upplevelsen som kallas presence. Vår huvudsakliga hypotes i denna uppsats är att miljön inom vilken information presenteras, påverkar hur minnet av informationen formas. En kombination av dessa två synsätt får oss att anta att informationen i VR kommer att vara svårare att återkalla när upplevelsen av den virtuella miljön upphör. För att undersöka detta har vi utfört ett experiment där skillnaden mellan två lärandesituationer jämfördes. För alla 60 försökdeltagarna presenterades en lista med 25 ord som de senare blev ombedda att återkalla. I en av betingelserna, där orden blev presenterade för försöksdeltagarna i en virtuell miljö, skedde en förändring av miljö mellan inkodning och återkallning. Antalet korrekt återkallade ord jämfördes senare med antalet ord som återkallades av en kontrollgrupp. Jämförelsen av resultaten visade ingen skillnad mellan betingelserna. Från detta dras slutsatsen att återkallning av inlärd information, i VR, inte är begränsad till den virtuella miljön. Detta är i direkt motsättning till vad som kan härledas från vår hypotes.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2017:124sv
dc.subjectkontextberoende minnesv
dc.subjectpresencesv
dc.subjectimmersionsv
dc.subjectVRsv
dc.subjectVEsv
dc.subjectvirtuell miljösv
dc.subjectLärandesv
dc.subjectkontextsv
dc.subjectLearningsv
dc.subjectcontextsv
dc.subjectcontext-dependent memorysv
dc.subjectpresencesv
dc.subjectimmersionsv
dc.subjectvirtual environmentsv
dc.titleLärande i VR Återkallning av information från en virtuell miljösv
dc.title.alternativeLearning in VR Recollection of information from a virtual environmentsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record