Show simple item record

dc.contributor.authorBauer, Lisa
dc.contributor.authorRouchiche, Hélène
dc.date.accessioned2017-10-02T10:03:24Z
dc.date.available2017-10-02T10:03:24Z
dc.date.issued2017-10-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53887
dc.description.abstractSyfte: Forskning har visat att musik är ett arbetssätt som kan hjälpa inlärningen av ett andraspråk, ändå verkar det inte ha nått klassrummen i Sverige som en erkänd metod. Denna studie har undersökt hur lärare arbetar med musik i sin språkundervisning, trots att det saknas ett reellt stöd. Vi valde att avgränsa oss till att undersöka lärare i ämnet engelska på högstadiet samt ta reda på om det fanns några specifika metoder vid användandet och i så fall vilka. Slutligen ville vi se om elevers språkliga kompetens ökade när musik som metod användes. Teori: I uppsatsen användes två centrala teorier, nämligen: Krashens (1982) The Affective Filter som beskriver hur viktigt det är med en positiv läromiljö samt hur elevers individuella känslor kring musik kan hämma respektive främja inlärningen. Genom Gardners (1998) teori om att varje elev har sitt egna unika sätt att ta till sig kunskap, har vi undersökt hur den musikaliska inlärningsstilen kan underlätta inlärningen av ett andraspråk. Metod: Genom en kvalitativ metod har fem högstadielärare intervjuats. En pilotstudie gjordes innan intervjuerna startade för att pröva syftet med intervjufrågorna. Urvalet utfördes slumpmässigt men med legitimerade lärare samt behörighet i ämnet engelska som kriterier. Resultat: Resultaten synliggör att de intervjuade lärarna var medvetna om sambandet kring musik och språk samt att de använder musik som lärometod i hög grad när de lär ut ett andraspråk så som engelska. De var dessutom övervägande positiva till metoden. Metoder som användes var populära sånger som genom att sjungas övade uttal, och genom lyssning ordkunskap och grammatik. Snabbare inlärning beskrevs som en språkförbättring hos eleverna. Det som även har framgått som en viktig aspekt var musikens förmåga att skapa en positiv läromiljö för eleverna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT17 IPS LAU925/7:24sv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectandraspråksinlärningsv
dc.subjectengelskasv
dc.subjecthögstadietsv
dc.titleMUSIKENS BETYDELSE I ANDRASPRÅKSINLÄRNING - EN INTERVJUSTUDIE I HUR LÄRARE PÅ HÖGSTADIET ANVÄNDER MUSIK I SIN ENGELSKUNDERVISNINGsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record