• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MUSIKENS BETYDELSE I ANDRASPRÅKSINLÄRNING - EN INTERVJUSTUDIE I HUR LÄRARE PÅ HÖGSTADIET ANVÄNDER MUSIK I SIN ENGELSKUNDERVISNING

Sammanfattning
Syfte: Forskning har visat att musik är ett arbetssätt som kan hjälpa inlärningen av ett andraspråk, ändå verkar det inte ha nått klassrummen i Sverige som en erkänd metod. Denna studie har undersökt hur lärare arbetar med musik i sin språkundervisning, trots att det saknas ett reellt stöd. Vi valde att avgränsa oss till att undersöka lärare i ämnet engelska på högstadiet samt ta reda på om det fanns några specifika metoder vid användandet och i så fall vilka. Slutligen ville vi se om elevers språkliga kompetens ökade när musik som metod användes. Teori: I uppsatsen användes två centrala teorier, nämligen: Krashens (1982) The Affective Filter som beskriver hur viktigt det är med en positiv läromiljö samt hur elevers individuella känslor kring musik kan hämma respektive främja inlärningen. Genom Gardners (1998) teori om att varje elev har sitt egna unika sätt att ta till sig kunskap, har vi undersökt hur den musikaliska inlärningsstilen kan underlätta inlärningen av ett andraspråk. Metod: Genom en kvalitativ metod har fem högstadielärare intervjuats. En pilotstudie gjordes innan intervjuerna startade för att pröva syftet med intervjufrågorna. Urvalet utfördes slumpmässigt men med legitimerade lärare samt behörighet i ämnet engelska som kriterier. Resultat: Resultaten synliggör att de intervjuade lärarna var medvetna om sambandet kring musik och språk samt att de använder musik som lärometod i hög grad när de lär ut ett andraspråk så som engelska. De var dessutom övervägande positiva till metoden. Metoder som användes var populära sånger som genom att sjungas övade uttal, och genom lyssning ordkunskap och grammatik. Snabbare inlärning beskrevs som en språkförbättring hos eleverna. Det som även har framgått som en viktig aspekt var musikens förmåga att skapa en positiv läromiljö för eleverna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53887
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_53887_1.pdf (617.8Kb)
Datum
2017-10-02
Författare
Bauer, Lisa
Rouchiche, Hélène
Nyckelord
musik
andraspråksinlärning
engelska
högstadiet
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT17 IPS LAU925/7:24
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV