• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teaterlärarrollen - En litteraturstudie

Sammanfattning
I denna litteraturstudie undersöks hur aktuell forskning diskuterar lärarrollen i relation till teaterämnet. Studien visar att synen på lärarrollen både liknar och skiljer sig åt mellan olika forskare. Teaterlärarrollen kan förstås utifrån olika rollteorier, där teorierna lägger olika tyngdpunkt vid vad som formar yrkesrollen. Teaterlärarrollen kan även förstås utifrån lärarens subjektivitet och att den i sin tur påverkar undervisningen. Teaterlärarrollen kan också förstås utifrån samspelet mellan komponenterna själv, roll och karaktär samt hur läraren väljer att använda sig av dessa i sin roll som lärare. I studien framgår även att samma lärare kan inta olika roller och funktioner, utifrån varje enskild undervisningssituation. Teaterläraren kan exempelvis verka som regissör, deltagare eller konstnär. Teaterläraren kan även vara den som förlöser, fördjupar eller förtäljer, där läraren har en medierande funktion. De roller och funktioner teaterläraren intar, påverkar i sin tur relationen till eleverna. Studien konkluderar att förståelsen av teaterlärarrollen bör ses i relation till det ämnesspecifika. Detta innebär att teaterämnet är ett konstnärligt ämne och att man bland annat arbetar med gestaltning av roller. Utifrån dessa ämnesspecifika aspekter, blir slutsatsen att teaterläraren kan inta olika ingångar vad gäller konstnärs- eller pedagogrollen. Detta påverkar i sin tur undervisningen. Studien konkluderar även att förståelsen av teaterlärarrollen bör ses i relation till lärarens subjektivitet och att även detta i hög grad påverkar undervisningen. En annan slutsats studien gör är att mer forskning behöver bedrivas vad gäller teaterlärarrollen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53919
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_53919_1.pdf (1.140Mb)
Datum
2016
Författare
Cronquist, Frida
Ståhl, Johanna
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV