• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medborgarfostran. - Fem perspektiv på skolans medborgarfostrande roll

Abstract
Abstract Diskussionen om skolans medborgarfostrande funktion har pågått sedan antikens dagar men hamnar trots det ofta i skymundan. Syftet med föreliggande uppsats är att öka förståelsen för diskussionen genom att granska fem tongivande bidrag. Granskningen tar sin utgångspunkt i statsvetaren Amy Gutmanns genomgång av fyra utbildningsfilosofiska teorier om skolans ändamål och mening och behandlar följande frågeställningar: Vilka syften bör utbildning ha? Vilka värden och förmågor bör förmedlas i utbildningen? Vem bör ha rätten att utbilda? Materialet består av sex utbildningsfilosofiska artiklar av fem författare: Ove Korsgaard, Martha Nussbaum, Johan Hyrén, Torbjörn Tännsjö respektive Tomas Englund. Granskningen sker genom kvalitativ textanalys där materialet analyseras mot bakgrund av fyra idealtyper som renodlats utifrån Gutmanns teorigenomgång. Idealtyperna benämns: familjestaten, staten av familjer, staten av individer och demokratisk utbildning. Uppsatsens resultat visar att de teser och argument som framförs av Korsgaard, Nussbaum och Englund kan förstås mot bakgrund av den familjestatliga idealtypen. Englunds tes kan även förstås utifrån det demokratiska utbildningsidealet. Hyréns tes relateras till idealtypen staten av familjer och Tännsjös till idealtypen staten av individer. Korsgaards tes kan även problematiseras utifrån idealet staten av familjer. Resultatet visar sammanfattningsvis att det råder delade, och inte sällan motstridiga, meningar om skolans medborgarfostrande funktion. Det får didaktiska konsekvenser för lärare som måste medvetandegöra sig om de olika intressen som vill påverka den sociala reproduktion som sker i skolan. Om lärare inte reflekterar kritiskt på det sättet riskerar de att bli offer för förväntningar och krav de inte alltid borde följa. Därför måste en filosofisk diskussion föras om skolan som institution: om vilket syfte, apropå uppgiften att fostra elever till ett aktivt politiskt medborgarskap och demo
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53921
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_53921_1.pdf (629.7Kb)
Date
2017
Author
Håkansson, Hanna
Jonsson, Daniel
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV