Show simple item record

dc.contributor.authorHåkansson, Hannasv
dc.contributor.authorJonsson, Danielsv
dc.date.accessioned2017-10-04T11:30:39Z
dc.date.available2017-10-04T11:30:39Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53921
dc.description.abstractAbstract Diskussionen om skolans medborgarfostrande funktion har pågått sedan antikens dagar men hamnar trots det ofta i skymundan. Syftet med föreliggande uppsats är att öka förståelsen för diskussionen genom att granska fem tongivande bidrag. Granskningen tar sin utgångspunkt i statsvetaren Amy Gutmanns genomgång av fyra utbildningsfilosofiska teorier om skolans ändamål och mening och behandlar följande frågeställningar: Vilka syften bör utbildning ha? Vilka värden och förmågor bör förmedlas i utbildningen? Vem bör ha rätten att utbilda? Materialet består av sex utbildningsfilosofiska artiklar av fem författare: Ove Korsgaard, Martha Nussbaum, Johan Hyrén, Torbjörn Tännsjö respektive Tomas Englund. Granskningen sker genom kvalitativ textanalys där materialet analyseras mot bakgrund av fyra idealtyper som renodlats utifrån Gutmanns teorigenomgång. Idealtyperna benämns: familjestaten, staten av familjer, staten av individer och demokratisk utbildning. Uppsatsens resultat visar att de teser och argument som framförs av Korsgaard, Nussbaum och Englund kan förstås mot bakgrund av den familjestatliga idealtypen. Englunds tes kan även förstås utifrån det demokratiska utbildningsidealet. Hyréns tes relateras till idealtypen staten av familjer och Tännsjös till idealtypen staten av individer. Korsgaards tes kan även problematiseras utifrån idealet staten av familjer. Resultatet visar sammanfattningsvis att det råder delade, och inte sällan motstridiga, meningar om skolans medborgarfostrande funktion. Det får didaktiska konsekvenser för lärare som måste medvetandegöra sig om de olika intressen som vill påverka den sociala reproduktion som sker i skolan. Om lärare inte reflekterar kritiskt på det sättet riskerar de att bli offer för förväntningar och krav de inte alltid borde följa. Därför måste en filosofisk diskussion föras om skolan som institution: om vilket syfte, apropå uppgiften att fostra elever till ett aktivt politiskt medborgarskap och demosv
dc.language.isosvsv
dc.titleMedborgarfostran. - Fem perspektiv på skolans medborgarfostrande rollsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record