• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Men vi få?" Matematiklärares upplevelser av summativ bedömning inom grundsärskola

Abstract
Abstract Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring summativ bedömning av godtagbara kunskaper i matematik i grundsärskolans årskurs 7-9. Teori: För att försöka förstå lärarnas upplevelser och erfarenheter kring bedömning är vår utgångspunkt livsvärldsfenomenologisk teori. Specialpedagogiska perspektiv är också en del av teorin och används för att diskutera att olika dilemma måste hanteras i den studerade bedömningspraktiken. Metod: Vi använde oss av kvalitativa intervjuer med halvstrukturerade frågor. Under intervjun fanns då möjlighet att följa upp och ställa följdfrågor för att erhålla nyanserade beskrivningar av olika aspekter kring bedömningspraktiken inom intervjupersonens regionala värld. Totalt intervjuades åtta lärare, varav en pilotstudie. Resultatet erhålls ur ett intervjumaterial från sju lärare vid olika grundsärskolor, i sju olika kommuner. Resultat: Studiens resultat visar att lärarna upplever utmaningar i bedömningsarbetet. Svårigheter att tolka värdeorden i kunskapskraven i matematik är en av utmaningarna för de intervjuade lärarna. Tolkningssvårigheter leder till en stor variation kring hur värdeorden tolkas. Studien visar att samtliga lärare påvisar en avsaknad av relevant bedömningsstöd riktat mot matematik i årskurs 7-9 på grundsärskolan, men även av nätverk mellan skolorna för att öka likvärdigheten. Det framgår att lärarna finner stöd i sina bedömningar främst genom kollegiala diskussioner, men också genom tidigare erfarenheter och sin utbildning. Studien visar också på att lärarna upplever svårigheter med att skapa förutsättningar så att elever med olika funktionsnedsättningar ges möjlighet både att uppnå kunskapskraven och att visa sina kunskaper. En god relation, som ger förståelse för eleven, blir då en förutsättning för att hamna rätt i summativa bedömningar. Samtidigt påvisar studien en tilltro till elevernas möjligheter att utveckla alla förmågor. Studien visar att det finns hot mot val
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53930
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_53930_1.pdf (1.132Mb)
Date
2017
Author
Gradin Lyngsaa, Ulrika
Högberg, Lise-Lotte
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV