• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Men vi få?" Matematiklärares upplevelser av summativ bedömning inom grundsärskola

Sammanfattning
Abstract Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring summativ bedömning av godtagbara kunskaper i matematik i grundsärskolans årskurs 7-9. Teori: För att försöka förstå lärarnas upplevelser och erfarenheter kring bedömning är vår utgångspunkt livsvärldsfenomenologisk teori. Specialpedagogiska perspektiv är också en del av teorin och används för att diskutera att olika dilemma måste hanteras i den studerade bedömningspraktiken. Metod: Vi använde oss av kvalitativa intervjuer med halvstrukturerade frågor. Under intervjun fanns då möjlighet att följa upp och ställa följdfrågor för att erhålla nyanserade beskrivningar av olika aspekter kring bedömningspraktiken inom intervjupersonens regionala värld. Totalt intervjuades åtta lärare, varav en pilotstudie. Resultatet erhålls ur ett intervjumaterial från sju lärare vid olika grundsärskolor, i sju olika kommuner. Resultat: Studiens resultat visar att lärarna upplever utmaningar i bedömningsarbetet. Svårigheter att tolka värdeorden i kunskapskraven i matematik är en av utmaningarna för de intervjuade lärarna. Tolkningssvårigheter leder till en stor variation kring hur värdeorden tolkas. Studien visar att samtliga lärare påvisar en avsaknad av relevant bedömningsstöd riktat mot matematik i årskurs 7-9 på grundsärskolan, men även av nätverk mellan skolorna för att öka likvärdigheten. Det framgår att lärarna finner stöd i sina bedömningar främst genom kollegiala diskussioner, men också genom tidigare erfarenheter och sin utbildning. Studien visar också på att lärarna upplever svårigheter med att skapa förutsättningar så att elever med olika funktionsnedsättningar ges möjlighet både att uppnå kunskapskraven och att visa sina kunskaper. En god relation, som ger förståelse för eleven, blir då en förutsättning för att hamna rätt i summativa bedömningar. Samtidigt påvisar studien en tilltro till elevernas möjligheter att utveckla alla förmågor. Studien visar att det finns hot mot val
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53930
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_53930_1.pdf (1.132Mb)
Datum
2017
Författare
Gradin Lyngsaa, Ulrika
Högberg, Lise-Lotte
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV