• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares resonemang kring elever i läs-och skrivsvårigheter

Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Lena Fridlund Examinator: Monica Reichenberg Kod: VT17-2910-189-SLP610 Nyckelord: Läs-och skrivsvårigheter, dyslexi, fonologisk förmåga, inkludering, färdighetsträning, självbild, relationella perspektivet, kategoriska perspektivet. Abstract Syfte: Uppsatsens syfte är att studera hur ett antal lärare resonerar kring elever i olika grad av läs-och skrivsvårigheter, från generella svårigheter till dyslexi. Vi vill undersöka hur de resonerar kring möjligheter och hinder som uppstår samt kopplingen mellan svårigheter och självbild. Vi vill även ta reda på hur lärarna ser på speciallärarens roll i arbetet med elever i läs-och skrivsvårigheter. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där språket och det sociala samspelet är centralt. Ur specialpedagogisk synvinkel har undersökningen utgått från det relationella- och kategoriska perspektiven. Där ser man eleven i svårigheter respektive med svårigheter. Metod: Studien är kvalitativ där man tolkar och försöker förstå det någon säger och empirin har samlats in med hjälp av vinjettmetoden. I denna metod utgår forskaren från ett fiktivt fall som respondenterna tar ställning till. Vid insamlingen av materialet deltog ett trettiotal lärare på två skolor beläget i två olika kommuner. Analysen av resultatet är inspirerad av hermeneutisk ansats. Där det inte handlar om att finna en absolut sanning i svaren utan att tolka respondenternas upplevelser och uppfattningar. Resultat: I studien framkommer både möjligheter och hinder på gruppnivå, där det relationella perspektivet dominerar. Övervägande delen av respondenterna menar att lärarens förhållningssätt och insats har betydelse för hur väl elever utvecklar sitt lärande och självbild. När det gäller de specialpedagogiska konsekvenserna, uttrycker de flesta lärarna att specialläraren ska ha ett kategoriskt förhållningssätt o
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53934
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_53934_1.pdf (832.4Kb)
Date
2017
Author
Arvidsson, Cecilia
Persson, Anna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV