• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares resonemang kring elever i läs-och skrivsvårigheter

Sammanfattning
Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Lena Fridlund Examinator: Monica Reichenberg Kod: VT17-2910-189-SLP610 Nyckelord: Läs-och skrivsvårigheter, dyslexi, fonologisk förmåga, inkludering, färdighetsträning, självbild, relationella perspektivet, kategoriska perspektivet. Abstract Syfte: Uppsatsens syfte är att studera hur ett antal lärare resonerar kring elever i olika grad av läs-och skrivsvårigheter, från generella svårigheter till dyslexi. Vi vill undersöka hur de resonerar kring möjligheter och hinder som uppstår samt kopplingen mellan svårigheter och självbild. Vi vill även ta reda på hur lärarna ser på speciallärarens roll i arbetet med elever i läs-och skrivsvårigheter. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där språket och det sociala samspelet är centralt. Ur specialpedagogisk synvinkel har undersökningen utgått från det relationella- och kategoriska perspektiven. Där ser man eleven i svårigheter respektive med svårigheter. Metod: Studien är kvalitativ där man tolkar och försöker förstå det någon säger och empirin har samlats in med hjälp av vinjettmetoden. I denna metod utgår forskaren från ett fiktivt fall som respondenterna tar ställning till. Vid insamlingen av materialet deltog ett trettiotal lärare på två skolor beläget i två olika kommuner. Analysen av resultatet är inspirerad av hermeneutisk ansats. Där det inte handlar om att finna en absolut sanning i svaren utan att tolka respondenternas upplevelser och uppfattningar. Resultat: I studien framkommer både möjligheter och hinder på gruppnivå, där det relationella perspektivet dominerar. Övervägande delen av respondenterna menar att lärarens förhållningssätt och insats har betydelse för hur väl elever utvecklar sitt lärande och självbild. När det gäller de specialpedagogiska konsekvenserna, uttrycker de flesta lärarna att specialläraren ska ha ett kategoriskt förhållningssätt o
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53934
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_53934_1.pdf (832.4Kb)
Datum
2017
Författare
Arvidsson, Cecilia
Persson, Anna
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV