• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik i tvåspråkig skola. Om tvåspråkighet, arbetsro och höga förväntningar.

Abstract
Abstract Syfte: Syftet med studien är att undersöka skolmiljön och belysa faktorer i undervisning och skolmiljö som hjälper eleverna på en tvåspråkig skola att tillgodogöra sig matematikundervisningen. Studien avser att belysa vilken typ av undervisning skolan bedriver så att alla elever, även de svaga, får en god kunskapsutveckling i matematik. Teori: För att tolka empirin i undersökningen används ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Det innebär att inlärning sker i ett sammanhang där kultur och kontext är centralt. För studien är språksituationen för tvåspråkiga med ett minoritetsspråk i Sverige intressant. Vidare beskrivs specialpedagogik och olika perspektiv på specialpedagogik. Metod: Studien har en etnografiskt inspirerad forskningsansats. Dataproduktionen görs genom deltagande observationer, intervjuer, informella samtal och dokumentanalys. Resultat: På skolan finns en gemensam syn på undervisning och vilken didaktik som ska vara rådande. Lärarna har höga förväntningar på eleverna och en övertygelse om att alla kan lära sig matematik. Studiero betonas i verksamhetsplanen för skolan och det ska nås genom gemensamt arbete kring förhållningssätt och regler. Lärarna menar att goda kunskaper i svenska är en förutsättning för god matematikutveckling och svenska är det genomgående använda undervisningsspråket trots att elever och lärare är tvåspråkiga. Nyckelord: Matematik, tvåspråkighet, minoritetsspråk, etnografi, sociokulturell teori
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53937
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_53937_1.pdf (556.6Kb)
Date
2017
Author
Paldán, Pirjo
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV