• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Litteraciteten som mur eller möjlighet. Lärares erfarenheter av att arbeta med litteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund.

Sammanfattning
Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring vad som kan utgöra hinder och svårigheter i arbetet med litteracitetsprocessen på Sfi, och hur skolan kan arbeta kring dessa hinder. Genom en kvalitativ intervjustudie har sex Sfi-lärares erfarenheter av att arbeta med litteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund samlats in. Lärarnas erfarenheter har analyserats utifrån Paolo Freires (1972; 1974) teorier om vuxnas litteracitetsprocess. Resultatet tyder på att det är en komplex process att utveckla litteracitet på ett andraspråk i vuxen ålder, och att olika faktorer på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå kan inverka och samverka med varandra, och försvåra processen. I skolans arbete kring dessa hinder behöver elevernas lärosituation belysas inte bara ur ett klassrumsperspektiv utan ur ett strukturellt perspektiv, då politiska intressen och olika utbildningstraditioner och samhällsnormer påverkar utformningen av Sfi, samt synen på kunskap och lärande. Det finns även tendenser att betrakta dessa elever som icke-anställningsbara, resurssvaga personer vars tidigare kunskaper och erfarenheter inte tas tillvara så länge de saknar läs- och skrivfärdigheter och Sfi-betyg. En ökad samverkan mellan de olika aktörer som arbetar kring eleven kan vara av betydelse för att bättre förstå och möta elevernas behov och förutsättningar. På klassrumsnivå kan skolan arbeta för en verklighetsnära undervisning som utgår från elevernas intressen, behov och röster, där modersmålet har en central roll, och där eleverna ses ur ett resurs- och inte ett bristperspektiv.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53938
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_53938_1.pdf (1018.Kb)
Datum
2017
Författare
Jansson, Annelie
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV