• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att ställa frågor vid problemlösning -- Bedömning för lärande i matematik

Sammanfattning
Denna undersökning syftar till att ta reda på hur gymnasielärare använder problemlösning i sin undervisning och hur de bedömer elevernas kunskaper i problemlösning i ämnet matematik. I denna undersökning har det sociokulturella perspektivet varit den teoretiska utgångspunkten. För att kunna uppnå syftet med denna undersökning har fem kvalitativa intervjuer gjorts med gymnasielärare i Västsverige. Analysen av intervjuerna delades in i sex kategorier om både problemlösning och bedömning. Lärarna poängterar att det är viktigt att ha grundkunskaper inom matematik för att kunna lösa problem och resultatet lyfter fram att formativ bedömning är effektfullt för elevernas utveckling av problemlösningsförmågan. Problemlösning i undervisning kräver en god planering och att ge formativ bedömning till eleverna är tidskrävande. Det händer även att lärare möts av motstånd till formativ bedömning då elever gärna vill ha en summativ bedömning på sina arbeten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53939
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_53939_1.pdf (5.249Mb)
Datum
2017
Författare
Cederbom, Johan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV