• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

#ÄRGRÄNSENNÅDD? En kvalitativ studie om smygreklam i sociala medier

Abstract
Abstract Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT17 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 42 sidor Antal ord: 16 681 ord Nyckelord: Sociala medier, reklam, smygreklam, marknadsföringslagen. Syfte: Studien syftar till att få en djupare förståelse för mottagarnas syn och uppfattning kring smygreklamen som finns i sociala medier. Teori: Kulturstudier i mediekontext och Stuart Halls modell Encoding/decoding. Metod: Kvalitativ studie baserad på fokusgrupper och respondentintervjuer. Material: Två fokusgrupper samt två respondentintervjuer. Resultat: Det främsta resultatet är att respondenterna är bra på att peka ut reklaminnehåll som är synlig för dem. De är dock mindre benägna på att peka ut reklaminnehåll i inlägg som är uppenbara med reklam, men som saknar markering att det är reklam. Vilket antyder att respondenterna inte direkt uppmärksammar när det handlar om smygreklam.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53963
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_53963_1.pdf (2.634Mb)
Date
2017-10-09
Author
Berggren, Madeleine
Petrovic, Sara
Series/Report no.
C999
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV