#ÄRGRÄNSENNÅDD? En kvalitativ studie om smygreklam i sociala medier
Abstract
Abstract
Examensarbete: 15 hp
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: VT17
Handledare: Marie Grusell
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 42 sidor
Antal ord: 16 681 ord
Nyckelord:
Sociala medier, reklam, smygreklam, marknadsföringslagen.
Syfte: Studien syftar till att få en djupare förståelse för mottagarnas syn och uppfattning
kring smygreklamen som finns i sociala medier.
Teori: Kulturstudier i mediekontext och Stuart Halls modell Encoding/decoding.
Metod: Kvalitativ studie baserad på fokusgrupper och respondentintervjuer.
Material: Två fokusgrupper samt två respondentintervjuer.
Resultat: Det främsta resultatet är att respondenterna är bra på att peka ut reklaminnehåll
som är synlig för dem. De är dock mindre benägna på att peka ut reklaminnehåll i inlägg som är uppenbara med reklam, men som saknar markering att det är reklam.
Vilket antyder att respondenterna inte direkt uppmärksammar när det handlar om smygreklam.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-10-09Author
Berggren, Madeleine
Petrovic, Sara
Series/Report no.
C999
Language
swe