• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Mitt stora mål är ju att bli klar med matteboken. En kvalitativ analys av elevers attityder till matematikboken

"My greatest goal is to be finished with the mathematic book” – A qualitative analysis of pupils’ attitudes towards the mathematic textbook.

Abstract
Denna uppsats problematiserar elevers användning av matematikboken. Eftersom statistik visat att elever i Sverige får arbeta med matematikboken mycket är syftet att ta reda på vad de tycker om detta. Undersökningen handlar om vad elever uttrycker om upprepande uppgifter, användandet av matematikboken, hur deras tilltro till att lösa en uppgift ser ut och vad eleverna upplever som mål med matematikboken är. Grunden till denna undersökning ligger i en pilotstudie som väckte ytterligare frågor om vad elever egentligen tycker om matematikboken. Pilotstudien visade att elever är positiva till matematikboken men visade också att de är kritiska till den. Genom kvalitativa intervjuer belyser denna undersökning elevers attityder till matematikboken och den kritik som eleverna visade i pilotstudien benas ut. Utifrån ett ramverk har frågor utformats och intervjuer har genomförts på sju högpresterande elever i en årskurs sex. Resultatet visar att elever tycker att matematikboken är upprepande och ibland långtråkig. Elevernas tilltro till sin förmåga att lösa en uppgift är hög. Genom ett ramverk och en analys kan denna undersökning visa att det kan bero på elevernas tidigare erfarenheter av matematik. Denna undersökning visar att eleverna inte riktigt vet varför de använder matematikboken. Endast en elev uttryckte att matematik kan vara bra för framtida jobb medan en annan elevs mål med matematik är att bli klar med matematikboken. I och med resultatet belyser denna uppsats viktiga pedagogiska implikationer som skulle kunna hjälpa lärare att förstå elevers syn på matematikboken och bidra till en förbättring av dess användning
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54328
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_54328_1.pdf (714.9Kb)
Date
2017-11-08
Author
Mattsson, Emanuel
Keywords
Matematik, matematikbok, attityder, elever, intervju
Series/Report no.
VT17-2930-030-L6XA1A
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV