• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läsande familjer – en studie av fyra familjers läsvanor

Reading families – A study of the reading habits in four families

Sammanfattning
Mötet med text och läsningen i hemmet går under begreppet family literacy. Innebörden i begreppet family literacy är att människan redan som barn socialiseras in i textens värld främst genom familj, vänner och övriga närstående. Denna socialisering sker genom olikaliteracyaktiviteter som i regel startar när barnen är bebisar. Forskning inom family literacy är ofta internationell och det finns inte lika mycket svensk forskning på hur den svenska family literacy ser ut. Denna studie är därför gjord på fyra svenska familjer med barn i skolans lägre åldrar. Studiens syfte har varit att titta närmare på vilka läsvanor som ägt rum i dessa fyra familjer och frågeställning har varit: Vilka läsvanor pågår i fyra familjer? I undersökningen ges en inblick i hur en vardag kan se ut ur ett literacyperspektiv med fokus på familjernas läsvanor. Dessa fyra familjer är inte tänkta att representera en hel befolkning utan visar just bara dessa fyra familjer. Studien är gjord med en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer, och resultatet har analyserats utifrån en kvalitativ analys med induktiv ingång. Intervjuerna har lyssnats igenom och med hjälp av återkommande begrepp och iakttagelser har ett resultat utkristalliserats. Några av begreppen i resultatet kom att bli mys, umgänge, interaktion, arv, och böcker och det är efter dessa begrepp som resultatets teman vad, hur och varför delats in. D e t v i l l s ä g a v a d l ä s e r f a m i l j e r n a , h u r l ä s e r f a m i l j e r n a o c h v a r f ö r l ä s e r f a m i l j e r n a . Resultatet pekar på en kontinuitet i traditionen och det kan konstateras att familjernas läsvanor grundar sig i att det är mysigt att läsa. Det samtalas mycket i samtliga familjer och man umgås mycket med varandra. Familjerna läser böcker och bläddrar i tidningar därför att deras föräldrar gjorde det, och det är starkt kopplat till trygghet och avkoppling men även en fantasivärld där verkligheten kan glömmas för en stund. Följaktligen kan familjernas läsvanor sammanfattas som så att de traderas.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/54379
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_54379_1.pdf (1.023Mb)
Datum
2017-11-10
Författare
Danhage, Karin
Nyckelord
Family, literacy, sociokulturell teori, läsvanor, interaktion
Serie/rapportnr.
VT17-2930-014-L3XA1A
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV