• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att lära sig läsa och skriva med ASL. En kvalitativ studie om lärares upplevelser av ASL i relation till läs- och skrivsvårigheter.

Learning to read and write with WtR. A qualitative study of teachers' experiences of WtR in relation to reading and writing difficulties.

Sammanfattning
Att lära elever läsa och skriva är två av skolans viktigaste uppdrag men vägen dit kan se olika ut för elever. Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare i årskurs F-2 anser att ASL bidrar till när elever med läs- och skrivsvårigheter ska lära sig läsa och skriva. Vidare är syftet att undersöka vilka stödstrukturer ovanstående lärare använder vid arbete med ASL i relation till läs- och skrivsvårigheter. Studien har sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin och har utgått ifrån en kvalitativ metod, i vilken semistrukturerade intervjuer har använts. Materialet har sedan analyserats utifrån ett tematiskt perspektiv. Resultatet av studien visar på att ASL bidrar till möjligheter för elever med läs- och skrivsvårigheter då de kan använda olika stödstrukturer som förbättrar deras läs- och skrivförmåga. Därmed behöver eleverna ha tillgång till stödstrukturer som exempelvis ljudande tangentbord och talsyntes för att de ska kunna höra och se sambandet mellan ljud och bokstav. Svårigheterna med ASL är att metoden inte alltid är anpassad för elever med läs- och skrivsvårigheter då de lär sig läsa och skriva på olika sätt. Dessutom utesluts motoriken till stor del i och med metoden, som i själva verket är viktigt för vissa elever för att de ska komma ihåg hur bokstäver ser ut.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/54386
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_54386_1.pdf (814.4Kb)
Datum
2017-11-10
Författare
Lennartsson, Matilda
Nyckelord
Att skriva sig till läsning, läs- och skrivsvårigheter, läs- och skrivinlärning, IKT – Information- och kommunikationsteknik, dator, stödinsatser
Serie/rapportnr.
VT17-2930-030-L3XA1A
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV