Att undervisa i ämnet svenska för elever med annat modersmål – en kvalitativ studie om vilka undervisningsmetoder som lärare anser vara framgångsrika för elevers andraspråksutveckling.
Teaching Swedish to pupils with another mother tongue – a qualitative study regarding what teaching methods teachers find successful for pupils second language development
Sammanfattning
I dagens klassrum möter lärare elever med många olika modersmål. Dessa elever undervisas dagligen på sitt andraspråk och har därmed andra förutsättningar att nå kunskapsmålen än elever som har med sig svenska språket hemifrån. Lärare behöver därmed anpassa sin undervisning för att stötta elever med annat modersmål i sin andraspråksutveckling. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare som arbetar med elever i årskurs 1-3 anser att man arbetar språkutvecklande i svenskundervisning för elever med annat modersmål än svenska. Genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med sex lärare som undervisar i ämnet svenska för elever med annat modersmål undersöks vilka undervisningsmetoder och arbetssätt som lärarna anser vara framgångsrika för elever med annat modersmål andraspråksutveckling. Studien analyseras utifrån den sociokulturella teorin om lärande där språket som ett verktyg för lärande är i fokus. Studiens resultat består av sex övergripande teman som skapats utifrån intervjuerna. Lärarna visar på samstämmighet i talets betydelse för andraspråksinlärning samt att undervisningen ska utgå ifrån ett multimodalt arbetssätt och bygga på elevers intresse och delaktighet. I fråga om användandet av elevers modersmål i undervisningen, nivå på material och litteratur samt att använda eleverna som resurser för varandra skiljer sig dock lärarna åt i åsikter. Studien kan bidra till didaktiska konsekvenser i form av en utvecklad förståelse för hur man kan arbeta med andraspråksutveckling för elever med annat modersmål.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2017-11-10Författare
Kindbom, Annika
Nyckelord
andraspråksinlärning, andraspråksundervisning, svenska som andraspråk, undervisningsmetoder
Serie/rapportnr.
VT17-2930-029-L3XA1A