MEDIEBILDEN AV VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsartiklar
Abstract
Denna uppsats syfte är att undersöka mediebilden av Västra Götalandsregionen (VGR). Media har makten att influera allmänhetens bild av regionen, och därför är det viktigt för VGR att veta vilka ämnen som media skriver om och vilka attityder mot VGR som uttrycks i texterna. Genom att undersöka artiklar publicerade av svensk nyhetsmedia går det att dra vissa slutsatser om den bild som media förmedlar till allmänheten. Denna uppsats utgår från teorier om medielogik och medialiseringen av offentliga organisationer. Fokus läggs på mediers nyhetsurval och de ideologier och mål som avgör vad som blir nyheter. Kvantitativ innehållsanalys och attitydanalys av svenska tryckta nyhetsartiklar från perioden 2016-06-01 t.o.m. 2016-12-31, samt en kvantitativ analys av pressutskick från VGR:s olika verksamhetsområden. Den kvantitativa innehållsanalysen visade att de vanligaste ämnen medier skrev om under den undersökta perioden var sådant som berör VGR:s verksamhetsområde Folkhälsa, kultur och evenemang, artiklar om regionindelning m.fl. Attitydanalysen visade att de vanligaste attityder som uttrycktes emot VGR var neutrala d.v.s. icke-värderande. Resultatet av den kvantitativa analysen av pressutskick visade att meddelandena fångas upp av media, men i ett relativt litet omfång. Sällan genererade pressutskicken fler än fem artiklar i media, och vanligast var att meddelandena inte resulterade i några artiklar alls.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-11-17Author
Sjöblom, Johanna
Keywords
Kvantitativ innehållsanalys
Attitydanalys
Västra Götalandsregionen
Mediebild
Medialisering
Attityder
Language
swe