• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MEDIEBILDEN AV VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsartiklar

Sammanfattning
Denna uppsats syfte är att undersöka mediebilden av Västra Götalandsregionen (VGR). Media har makten att influera allmänhetens bild av regionen, och därför är det viktigt för VGR att veta vilka ämnen som media skriver om och vilka attityder mot VGR som uttrycks i texterna. Genom att undersöka artiklar publicerade av svensk nyhetsmedia går det att dra vissa slutsatser om den bild som media förmedlar till allmänheten. Denna uppsats utgår från teorier om medielogik och medialiseringen av offentliga organisationer. Fokus läggs på mediers nyhetsurval och de ideologier och mål som avgör vad som blir nyheter. Kvantitativ innehållsanalys och attitydanalys av svenska tryckta nyhetsartiklar från perioden 2016-06-01 t.o.m. 2016-12-31, samt en kvantitativ analys av pressutskick från VGR:s olika verksamhetsområden. Den kvantitativa innehållsanalysen visade att de vanligaste ämnen medier skrev om under den undersökta perioden var sådant som berör VGR:s verksamhetsområde Folkhälsa, kultur och evenemang, artiklar om regionindelning m.fl. Attitydanalysen visade att de vanligaste attityder som uttrycktes emot VGR var neutrala d.v.s. icke-värderande. Resultatet av den kvantitativa analysen av pressutskick visade att meddelandena fångas upp av media, men i ett relativt litet omfång. Sällan genererade pressutskicken fler än fem artiklar i media, och vanligast var att meddelandena inte resulterade i några artiklar alls.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/54458
Samlingar
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
Fil(er)
Student essay (799.9Kb)
Datum
2017-11-17
Författare
Sjöblom, Johanna
Nyckelord
Kvantitativ innehållsanalys
Attitydanalys
Västra Götalandsregionen
Mediebild
Medialisering
Attityder
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV