• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarröster om läsutvecklingsmetoder för att utveckla elevers läsförmåga

Teacher`s voices about how to teach children to read

Abstract
Studiens syfte var att undersöka hur lärare i förskoleklass samt förstaklass resonerar kring läsutvecklingsmetoder/tillvägagångssätt vid elevers tidiga läsutveckling. Studien ämnas även granska hur samarbetet mellan förskoleklass samt förstaklass sker gällande elevers läsutveckling, i syfte att lyfta hur samarbete kan påverka elevers läsförmåga. Studien utgick ifrån frågeställningarna: Vilka faktorer ser lärarna ha störst inverkan på den tidiga läsutvecklingen? Vilka metoder/tillvägagångssätt anser sig lärarna tillämpa vid tidig läsutveckling? Hur ser det pedagogiska samarbetet ut mellan förskoleklasslärare och förstaklasslärare gällande läsutvecklingsmetoder? För att få svar på dessa frågor genomfördes det sju kvalitativt semistrukturerade intervjuer. Samtliga respondenter som medverkade är utbildade lärare och är verksamma som antigen förskoleklasslärare eller förstaklasslärare. Studiens resultat visade att skillnaden mellan förstaklasslärarna och förskoleklasslärarna inte var så stora. Samtliga lärare i studien använder inte en läsutvecklingsmetod helt renodlat utan blandar olika metoder vid tidig läsinlärning. Lärarna tar däremot i studien hänsyn till många olika faktorer som enligt lärarna måste inkluderas i läsundervisning. Resultaten visar även att Bornholmsmodellen är den mest frekventa bland förskoleklasslärare och att ljudmetoden, helordsmetoden samt LTG- metoden är vanligast bland studiens förstaklasslärare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54752
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_54752_1.pdf (730.2Kb)
Date
2017-12-19
Author
Andersson, Camilla
Keywords
Läsinlärningsmetoder, helordsmetoden, ljudmetoden, analytiska metoder, syntetiska metoder
Series/Report no.
VT17-2930-005-L3XA1A
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV