Vårdkvalitet ur patientens perspektiv - för en förbättrad patientdelaktighet
Quality of care from patients' point of view - Promoting Patient
Abstract
Introduktion I dag betonas mer än tidigare, att vårdpersonalen ska efterfråga vad det är patienterna
önskar få hjälp med. Det är ett nytt sätt att se på den vård som ges. Det är inte längre enbart vårdens utfall
som är av betydelse för vårdens kvalitet. Därför är det av betydelse att vårdkvalitet ses ur olika perspektiv
såväl patienternas som vårdens. Av den anledningen bör vi ställa frågan: görs rätt saker och görs de på rätt
sätt.
Syftet med studien är att identifiera potentiella förbättringsområden av betydelse för vårdkvalitet och
utveckling av personcentrerad vård genom att undersöka hur patienter på en internmedicinsk
vårdavdelning värderar sina möjligheter till delaktighet utifrån vårdmiljöns fysiska förutsättningar, sociokulturella
atmosfär samt personalens kompetens och förhållningssätt.
Metod Studien genomfördes som en prospektiv tvärssnittsstudie. Mätinstrumentet som användes var
enkäten KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv). Nittioåtta patienter inkluderades i studien. De valdes ut
konsekutivt under två månader, hösten 2014.
Studiens resultat visar att de förutsättningar som finns på avdelningen för personcentrerad vård och ökad
delaktighet är; vårdpersonalens engagemang, förståelse för patienternas situation och respektfullt
bemötande. De områden som patienterna värderat, inte uppfyller deras förväntningar, är möjlighet till
enskilda samtal med läkare/sjuksköterska, möjlighet att samråda i beslut och den
information/undervisning som ges.
Slutsats För att öka kvaliteten på vård och kunna ge förutsättningar för en ökad delaktighet och
personcentrerad vård krävs att de organisatoriska förutsättningarna förbättras, att utrymme för enskilda
samtal ges.
Degree
Student essay
Other description
Introduction Today the health care system is more than ever, applied to ask what the patients wants. This
is a new approach of how to deliver care. It is more than the outcome of care that matters. Therefore it is
important that quality of care is seen from different perspectives, the patients as well as the health
organization. For that reason we need to address the question: are we doing the right thing, and is it done
the right way.
The aim of the study is to identify potential areas in need of improvement with significance for quality of
care and development of person-centered care by examine how patients in a medical ward appraises their
possibilities of participation based on the care environments physical prerequisites, socio-cultural
atmosphere and the competence and attitudes of the healthcare professionals.
Method The study was executed as a prospective cross-sectional study using questionnaires. The
questionnaire used in the study was QPP (Quality from Patients Perspective). Ninety-eight patients were
included in the study through a consecutive sample during two month, in the autumn of 2014.
The Result of the study shows that the prerequisites to be seen for Person-Centered Care and increased
participation are commitment and respect for patients and understanding for their situation. The patients
assessed following areas to be deficient; lack of opportunities for conversations on one-to-one bases with
nurses as well as physicians, opportunities of consultation in decision-making and education/information.
Conclusion To increase the quality of care and enhance participation and a person-centered care approach,
it is of utmost importance that the structural prerequisites exits, that space is given for conversations on
one-to-one basis.
View/ Open
Date
2017-12-27Author
Gustafsson, Rebecka
Spetz, Camilla
Keywords
Quality of care
person-centered care
patient
participation
Language
swe