• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vårdkvalitet ur patientens perspektiv - för en förbättrad patientdelaktighet

Quality of care from patients' point of view - Promoting Patient

Sammanfattning
Introduktion I dag betonas mer än tidigare, att vårdpersonalen ska efterfråga vad det är patienterna önskar få hjälp med. Det är ett nytt sätt att se på den vård som ges. Det är inte längre enbart vårdens utfall som är av betydelse för vårdens kvalitet. Därför är det av betydelse att vårdkvalitet ses ur olika perspektiv såväl patienternas som vårdens. Av den anledningen bör vi ställa frågan: görs rätt saker och görs de på rätt sätt. Syftet med studien är att identifiera potentiella förbättringsområden av betydelse för vårdkvalitet och utveckling av personcentrerad vård genom att undersöka hur patienter på en internmedicinsk vårdavdelning värderar sina möjligheter till delaktighet utifrån vårdmiljöns fysiska förutsättningar, sociokulturella atmosfär samt personalens kompetens och förhållningssätt. Metod Studien genomfördes som en prospektiv tvärssnittsstudie. Mätinstrumentet som användes var enkäten KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv). Nittioåtta patienter inkluderades i studien. De valdes ut konsekutivt under två månader, hösten 2014. Studiens resultat visar att de förutsättningar som finns på avdelningen för personcentrerad vård och ökad delaktighet är; vårdpersonalens engagemang, förståelse för patienternas situation och respektfullt bemötande. De områden som patienterna värderat, inte uppfyller deras förväntningar, är möjlighet till enskilda samtal med läkare/sjuksköterska, möjlighet att samråda i beslut och den information/undervisning som ges. Slutsats För att öka kvaliteten på vård och kunna ge förutsättningar för en ökad delaktighet och personcentrerad vård krävs att de organisatoriska förutsättningarna förbättras, att utrymme för enskilda samtal ges.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Introduction Today the health care system is more than ever, applied to ask what the patients wants. This is a new approach of how to deliver care. It is more than the outcome of care that matters. Therefore it is important that quality of care is seen from different perspectives, the patients as well as the health organization. For that reason we need to address the question: are we doing the right thing, and is it done the right way. The aim of the study is to identify potential areas in need of improvement with significance for quality of care and development of person-centered care by examine how patients in a medical ward appraises their possibilities of participation based on the care environments physical prerequisites, socio-cultural atmosphere and the competence and attitudes of the healthcare professionals. Method The study was executed as a prospective cross-sectional study using questionnaires. The questionnaire used in the study was QPP (Quality from Patients Perspective). Ninety-eight patients were included in the study through a consecutive sample during two month, in the autumn of 2014. The Result of the study shows that the prerequisites to be seen for Person-Centered Care and increased participation are commitment and respect for patients and understanding for their situation. The patients assessed following areas to be deficient; lack of opportunities for conversations on one-to-one bases with nurses as well as physicians, opportunities of consultation in decision-making and education/information. Conclusion To increase the quality of care and enhance participation and a person-centered care approach, it is of utmost importance that the structural prerequisites exits, that space is given for conversations on one-to-one basis.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/54811
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
Thesis (1.328Mb)
Datum
2017-12-27
Författare
Gustafsson, Rebecka
Spetz, Camilla
Nyckelord
Quality of care
person-centered care
patient
participation
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV