• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Knäckt läskoden, vad händer sen? -En kvalitativ studie om den fortsatta läsundervisningen

Am I done reading? -A qualitative study about how teachers keep working with the children´s reading skills

Abstract
Studiens syfte är att undersöka och förstå hur lärare lägger upp läsutvecklande undervisning efter att elever har knäckt läskoden. Via undervisningsobservationer och lärarintervjuer med fem medverkande lärare visar den kvalitativa studien att läsning är en social process, där det krävs en dialog för att utvecklas. Genom att undersöka vilka didaktiska strategier som urskiljs i den bedrivna läsundervisningen med fokus på läsutvecklande frågor, visar studien att den systematiska läsundervisningen får mindre utrymme i årskurs tre, jämfört med de tidigare årskurserna. Resultatet visar även att lärarna använde läsutvecklande frågor för att skapa dialog med eleverna, vilket bidrar till ett kollektivt lärande. Dock finns en brist i lärarnas frågemönster när det gäller att skapa samtal före och under läsningen, vilket enligt forskningen hade hjälpt eleverna med textförståelsen. Ett ytterligare resultat visar att lärarna arbetar aktivt med att hitta rätt bok, på rätt nivå som även är meningsfull för den enskilda eleven. Det går däremot inte att dra några generella slutsatser eftersom det här är en liten studie baserad på fem lärares undervisningsstrategier. Likväl kan den ha betydelse för lärarstudenter och verksamma lärare, som ett verktyg för att kunna reflektera över läsundervisningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54924
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_54924_1.pdf (955.7Kb)
Date
2018-01-11
Author
Johanna, Engelbrektsson
Keywords
Läsundervisning, läsutvecklande frågor, elevens högläsning
Series/Report no.
VT17-2930-016-L3XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV