Show simple item record

dc.contributor.authorJohanna, Engelbrektsson
dc.date.accessioned2018-01-11T09:52:16Z
dc.date.available2018-01-11T09:52:16Z
dc.date.issued2018-01-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/54924
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka och förstå hur lärare lägger upp läsutvecklande undervisning efter att elever har knäckt läskoden. Via undervisningsobservationer och lärarintervjuer med fem medverkande lärare visar den kvalitativa studien att läsning är en social process, där det krävs en dialog för att utvecklas. Genom att undersöka vilka didaktiska strategier som urskiljs i den bedrivna läsundervisningen med fokus på läsutvecklande frågor, visar studien att den systematiska läsundervisningen får mindre utrymme i årskurs tre, jämfört med de tidigare årskurserna. Resultatet visar även att lärarna använde läsutvecklande frågor för att skapa dialog med eleverna, vilket bidrar till ett kollektivt lärande. Dock finns en brist i lärarnas frågemönster när det gäller att skapa samtal före och under läsningen, vilket enligt forskningen hade hjälpt eleverna med textförståelsen. Ett ytterligare resultat visar att lärarna arbetar aktivt med att hitta rätt bok, på rätt nivå som även är meningsfull för den enskilda eleven. Det går däremot inte att dra några generella slutsatser eftersom det här är en liten studie baserad på fem lärares undervisningsstrategier. Likväl kan den ha betydelse för lärarstudenter och verksamma lärare, som ett verktyg för att kunna reflektera över läsundervisningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT17-2930-016-L3XA1Asv
dc.subjectLäsundervisning, läsutvecklande frågor, elevens högläsningsv
dc.titleKnäckt läskoden, vad händer sen? -En kvalitativ studie om den fortsatta läsundervisningensv
dc.title.alternativeAm I done reading? -A qualitative study about how teachers keep working with the children´s reading skillssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record