• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läxa eller inte läxa, det är frågan En kvalitativ studie som åskådliggör några lågstadieelevers attityder till matematikläxan

Homework or not homework, that is the question. A qualitative essay which points out some primary school students attitudes towards homework in mathematics

Abstract
Syftet med studien är att åskådliggöra några elevers attityder och förhållningssätt till matematikläxan, med avsikt att ge lärare som arbetar med elever i grundskolans tidigare år en utgångspunkt för att reflektera kring framtida beslut angående utdelning av matematikläxa till sina elever. Min valda metod är kvalitativ studie där 16 semistrukturerade intervjuer med elever i årskurs två och tre genomfördes för att samla in empiri. Empirin analyserades utifrån ett ramverk av Österlind (2001) och sorterades därefter in i olika kategorier. Resultatet visar att elever redan i årskurs två och tre har olika förhållningssätt till matematikläxan och att deras attityder skiljer sig åt. Det framgår också att attityderna är positiva på ett övergripande plan, eleverna tycker det är kul, nyttigt och uttrycker att de lär sig och behöver dem för framtiden, samtidigt som det i resultatet också framgår att andra attityder och förhållningssätt är väldigt närvarande hos elever i årskurs två och tre. Attityder som visar att man ställer sig negativt mot matematikläxan och som upplever den som jobbig, svår, tidskrävande och något man inte ser syftet med.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54925
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_54925_1.pdf (1.451Mb)
Date
2018-01-11
Author
Persson, Elin
Keywords
Matematikläxa, läxa, attityder, förhållningssätt, förutsättningar, elever, föräldrar
Series/Report no.
VT17-2930-044-L3XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV