Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Elin
dc.date.accessioned2018-01-11T09:59:40Z
dc.date.available2018-01-11T09:59:40Z
dc.date.issued2018-01-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/54925
dc.description.abstractSyftet med studien är att åskådliggöra några elevers attityder och förhållningssätt till matematikläxan, med avsikt att ge lärare som arbetar med elever i grundskolans tidigare år en utgångspunkt för att reflektera kring framtida beslut angående utdelning av matematikläxa till sina elever. Min valda metod är kvalitativ studie där 16 semistrukturerade intervjuer med elever i årskurs två och tre genomfördes för att samla in empiri. Empirin analyserades utifrån ett ramverk av Österlind (2001) och sorterades därefter in i olika kategorier. Resultatet visar att elever redan i årskurs två och tre har olika förhållningssätt till matematikläxan och att deras attityder skiljer sig åt. Det framgår också att attityderna är positiva på ett övergripande plan, eleverna tycker det är kul, nyttigt och uttrycker att de lär sig och behöver dem för framtiden, samtidigt som det i resultatet också framgår att andra attityder och förhållningssätt är väldigt närvarande hos elever i årskurs två och tre. Attityder som visar att man ställer sig negativt mot matematikläxan och som upplever den som jobbig, svår, tidskrävande och något man inte ser syftet med.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT17-2930-044-L3XA1Asv
dc.subjectMatematikläxa, läxa, attityder, förhållningssätt, förutsättningar, elever, föräldrarsv
dc.titleLäxa eller inte läxa, det är frågan En kvalitativ studie som åskådliggör några lågstadieelevers attityder till matematikläxansv
dc.title.alternativeHomework or not homework, that is the question. A qualitative essay which points out some primary school students attitudes towards homework in mathematicssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record