• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att undervisa i multiplikation i grundskolan

To teach multiplication in Primary School

Sammanfattning
Denna studie är en kvalitativ studie som utförts med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sex olika lågstadielärare. Syftet med denna studie var att undersöka lärares syn på undervisningen om multiplikation. Utifrån syftet formulerades frågeställningarna ”Hur befäster elever sina kunskaper i multiplikation?” samt ”Upplever lärarna att eleverna kan lära sig att automatisera multiplikationstabellen med hjälp av digitala verktyg?”. För att analysera resultatet har jag använt mig av tematisk analys. Den här studien har en utbildningsvetenskaplig förankring och det teoretiska ramverket är baserat på konstruktivistismen och det sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att för att elever ska kunna automatisera multiplikationstabellen är det viktigt att undervisningen varieras så att den gynnar alla elever. Digitala verktyg ska finnas som ett kompletterande verktyg i undervisningen, då det är ytterligare ett sätt för eleverna att tillämpa sina kunskaper på. Dock finns det brister med digitala verktyg i undervisningen. Tillgången till digitala verktyg skiljer sig åt mellan olika skolor. Det kan dessutom vara svårt för lärare att bedöma vad eleven egentligen har lärt sig vid arbetet med digitala verktyg. Lärare ska väcka elevernas intresse så de blir medvetna om sitt lärande, detta kan göras med diskussioner från både elever och lärare. Lärare har olika syn på hur elever befäster och automatiserar sina kunskaper inom multiplikation. Multiplikation är ett område inom matematiken som eleverna behöver kunna för att klara av andra delar i matematiken. Skolan ska erbjuda ett lustfyllt lärande för alla elever. Kan de digitala verktygen bidra till att eleverna automatiserar multiplikationstabellen?
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/54926
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_54926_1.pdf (622.7Kb)
Datum
2018-01-11
Författare
Lind Petersson, Agnes
Nyckelord
Automatisera, multiplikationstabellen, digitala verktyg, varierad undervisning
Serie/rapportnr.
VT17-2930-034-L3XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV