Visa enkel post

dc.contributor.authorLind Petersson, Agnes
dc.date.accessioned2018-01-11T10:13:47Z
dc.date.available2018-01-11T10:13:47Z
dc.date.issued2018-01-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/54926
dc.description.abstractDenna studie är en kvalitativ studie som utförts med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sex olika lågstadielärare. Syftet med denna studie var att undersöka lärares syn på undervisningen om multiplikation. Utifrån syftet formulerades frågeställningarna ”Hur befäster elever sina kunskaper i multiplikation?” samt ”Upplever lärarna att eleverna kan lära sig att automatisera multiplikationstabellen med hjälp av digitala verktyg?”. För att analysera resultatet har jag använt mig av tematisk analys. Den här studien har en utbildningsvetenskaplig förankring och det teoretiska ramverket är baserat på konstruktivistismen och det sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att för att elever ska kunna automatisera multiplikationstabellen är det viktigt att undervisningen varieras så att den gynnar alla elever. Digitala verktyg ska finnas som ett kompletterande verktyg i undervisningen, då det är ytterligare ett sätt för eleverna att tillämpa sina kunskaper på. Dock finns det brister med digitala verktyg i undervisningen. Tillgången till digitala verktyg skiljer sig åt mellan olika skolor. Det kan dessutom vara svårt för lärare att bedöma vad eleven egentligen har lärt sig vid arbetet med digitala verktyg. Lärare ska väcka elevernas intresse så de blir medvetna om sitt lärande, detta kan göras med diskussioner från både elever och lärare. Lärare har olika syn på hur elever befäster och automatiserar sina kunskaper inom multiplikation. Multiplikation är ett område inom matematiken som eleverna behöver kunna för att klara av andra delar i matematiken. Skolan ska erbjuda ett lustfyllt lärande för alla elever. Kan de digitala verktygen bidra till att eleverna automatiserar multiplikationstabellen?sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT17-2930-034-L3XA1Asv
dc.subjectAutomatisera, multiplikationstabellen, digitala verktyg, varierad undervisningsv
dc.titleAtt undervisa i multiplikation i grundskolansv
dc.title.alternativeTo teach multiplication in Primary Schoolsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post