Show simple item record

dc.contributor.authorMelin, Marika
dc.contributor.authorLager, Emil
dc.contributor.authorLindfors, Petra
dc.date.accessioned2018-01-26T10:30:03Z
dc.date.available2018-01-26T10:30:03Z
dc.date.issued2018-02-01
dc.identifier.isbn978-91-85971-68-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55085
dc.description.abstractFlygmarknaden har sedan slutet av 1990-talet genomgått genomgripande av-reglering och förändring och är idag hårt konkurrensdriven. Som en följd har flygbolagen utvecklat affärsmodeller med nya anställningsformer och nya sätt att organisera verksamheten. För trafikpiloterna har det inneburit förändrade och ofta försämrade anställnings- och arbetsvillkor. Myndigheter i Sverige och internationellt ser potentiella säkerhetsrisker i avregleringen och de nya affärs-modellerna som alltså kan vara förenade med försämrad flygsäkerhet. Syftet med den här studien var att undersöka trafikpiloternas uppfattning av säkerhetsklimat, samt att belysa hur olika typer av uppfattat säkerhetsklimat hänger samman med piloters arbetsvillkor, hälsa och med flygsäkerhet. Data samlades in genom självrapporter i enkät med en total svarsfrekvens på 46 %. Resultaten visar tydliga skillnader mellan olika typer av säkerhetsklimat. En klusteranalys resulterade i tre tydliga kluster av säkerhetsklimat som benämndes "Högrisk-klimat“, “Mellanriskklimat“ och ”Lågriskklimat”. Högriskklimatklustret får ses som en riskgrupp för flygsäkerhet i och med att det karaktäriserades av bristande rapporterings- och lärklimat, bristfällig kommunikation och säkerhetsengagemang, otillräckligt med olika resurser för ett gott säkerhetsarbete och brister i det systematiska säkerhetsarbetet. Resultaten visade också påtagliga variationer mellan de olika klustren vad gäller piloternas arbetsvillkor, hälsa och säkerhetsbeteende. Piloter som tillhörde Högriskklimatklustret rapporterade genomgående sämre arbetsvillkor, sämre hälsa och återhämtning, högre nivåer av ångest och depression, fler incidenter och misstag och farligare säkerhetsbeteenden än övriga piloter. Ur ett praktiskt säkerhets- och arbetsmiljöperspektiv synliggör studien en rad konkreta förhållanden som är möjliga att förändra.sv
dc.format.extent47sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherArbets- och miljömedicin, Göteborgs universitetsv
dc.relation.ispartofseriesArbete och Hälsasv
dc.relation.ispartofseries2018;52(2)sv
dc.subjectairline pilotsv
dc.subjectsafety climatesv
dc.subjectwork conditionssv
dc.subjectmental healthsv
dc.subjectstresssv
dc.titleHögtflygande risker. Variationer i arbetsvillkor, hälsa och säkerhetsklimat bland trafikpiloter i relation till säkerhetsklimatsv
dc.typeTextsv
dc.type.sveparticle, peer reviewed scientificsv
dc.type.svepreportsv
dc.gup.price100 krsv


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record