Show simple item record

dc.contributor.authorLundström, Mia
dc.contributor.authorJohansson, Nina
dc.date.accessioned2006-06-28T08:05:51Z
dc.date.available2006-06-28T08:05:51Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/550
dc.description.abstractAbstract Examensarbete, C-uppsats, för litteraturvetenskapliga institutionen, Göteborgs Universitet, rapportnummer VT 06-1080-004 Författare: Nina Johansson och Mia Lundström Handledare: Maj Asplund Carlsson Examinator: Staffan Thorson Titel: Barnlitteraturens roll i förskolan – en fallstudie av tre skilda miljöer Bakgrund: För att skapa läslust hos barnen, utveckla språket och att de får ett intresse för litteratur är viktigt. Det är också viktigt att man som pedagog tar vara på barnens intressen, använder sig av litteratur som barnen känner igen sig i. Syfte: Syftet med den här studien är att få kunskap om hur man som pedagog kan använda sig av barnlitteraturen i förskolan och om förskolans profil påverkar arbetet kring barnlitteraturen. Metod: Sex kvalitativa intervjuer har genomförts med pedagoger, verksamma i förskolan. Intervjuerna har sedan analyserats för att få en djupare förståelse för hur pedagogerna tänker kring barnlitteratur och hur de bearbetar den. Observation av miljön har genomförts för att få en större överblick över barnlitteraturen på förskolan. Resultat: I resultatet av vår studie kan vi se att pedagogerna uppfattar att barnlitteraturen är viktig för barnens lärande. Vidare har vi kommit fram till att det är betydelsefullt att skapa en medveten miljö där alla barn får möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga, fantasi och kreativitet. För att uppnå detta bör pedagogen variera arbetssättet kring barnlitteraturen. I vår studie har vi kommit fram till att det ligger mer i pedagogernas intresse än förskolans profil hur arbetet med barnlitteratur sker. Vi anser att två av de förskolor vi besökt tar till vara på lärandet genom att variera sitt arbete med barnlitteratur. De läser vid olika tidpunkter, läser på olika sätt och bearbetar barnlitteraturen. Nyckelord: Barnlitteratur, pedagog, förskola, variation, medvetenhet, miljöneng
dc.format.extent165854 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 1080-03eng
dc.subjectBarnlitteratureng
dc.subjectmiljöneng
dc.subjectmedvetenheteng
dc.subjectvariationeng
dc.subjectförskolaeng
dc.subjectpedagogeng
dc.titleBarnlitteraturens roll i förskolan – en fallstudie av tre skilda miljöereng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record