Formativ bedömning i praktiken- En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av
Formative assessment in practice- A qualitative interview study about teachers
Abstract
Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-
6 i grundskolan resonerar kring och beskriver att de använder sig av formativ bedömning i
den dagliga undervisningen. Studien synliggör lärares uppfattning kring begreppet formativ
bedömning och olika tillvägagångssätt vid arbete med formativ bedömning, för att på så vis
stödja elevers kunskapsutveckling och lärande. Den empiriska undersökningen avsåg att
besvara syftet med utgångspunkt i två frågeställningar: Hur definierar de intervjuade lärarna
begreppet formativ bedömning? Hur beskriver de intervjuade lärarna att de använder sig av
formativ bedömning i undervisningen? Studien utgår från en kvalitativ ansats med
semistrukturerade intervjuer som insamlingsmetod. Sex verksamma mellanstadielärare
intervjuades och delade med sig av sina tankar och tillvägagångssätt vid formativ bedömning
i olika undervisningssituationer. Det insamlade materialet har transkriberats till text för en
vidare innehållsanalys. Resultatet visar att de intervjuade lärarna har liknande definitioner av
begreppet formativ bedömning, där ord i form av: återkoppling, stöttning, kamratrespons,
självbedömning samt delaktighet och tydlighet av aktuella mål, är vanligt förekommande.
Vidare synliggör resultatet många olika tillvägagångssätt som används som stöd vid formativ
bedömning i undervisningen. De sex intervjuade lärarna använder sig exempelvis av
feedback, bedömningsmatriser och kamratrespons. I resultatet framkommer även att det
kollegiala samarbetet är av stor vikt vid formativ bedömning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-02Author
Buljubasic, Ajla
Keywords
Formative assessment, feedback, återkoppling, assessment for learning,
Series/Report no.
HT17-2930-008-L6XA1A
Language
swe