• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning i praktiken- En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av

Formative assessment in practice- A qualitative interview study about teachers

Abstract
Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4- 6 i grundskolan resonerar kring och beskriver att de använder sig av formativ bedömning i den dagliga undervisningen. Studien synliggör lärares uppfattning kring begreppet formativ bedömning och olika tillvägagångssätt vid arbete med formativ bedömning, för att på så vis stödja elevers kunskapsutveckling och lärande. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet med utgångspunkt i två frågeställningar: Hur definierar de intervjuade lärarna begreppet formativ bedömning? Hur beskriver de intervjuade lärarna att de använder sig av formativ bedömning i undervisningen? Studien utgår från en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som insamlingsmetod. Sex verksamma mellanstadielärare intervjuades och delade med sig av sina tankar och tillvägagångssätt vid formativ bedömning i olika undervisningssituationer. Det insamlade materialet har transkriberats till text för en vidare innehållsanalys. Resultatet visar att de intervjuade lärarna har liknande definitioner av begreppet formativ bedömning, där ord i form av: återkoppling, stöttning, kamratrespons, självbedömning samt delaktighet och tydlighet av aktuella mål, är vanligt förekommande. Vidare synliggör resultatet många olika tillvägagångssätt som används som stöd vid formativ bedömning i undervisningen. De sex intervjuade lärarna använder sig exempelvis av feedback, bedömningsmatriser och kamratrespons. I resultatet framkommer även att det kollegiala samarbetet är av stor vikt vid formativ bedömning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55191
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_55191_1.pdf (440.1Kb)
Date
2018-02-02
Author
Buljubasic, Ajla
Keywords
Formative assessment, feedback, återkoppling, assessment for learning,
Series/Report no.
HT17-2930-008-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV