Elevers prestationer och attityder inom matematikämnet efter införandet av Singaporemodellen – utifrån ett lärarperspektiv
Pupils acchievments and attitudes within mathematics after implementing the Singapore model – a teacher’s perspective
Sammanfattning
PISA- och TIMMS-undersökningar visar att Sveriges resultat ligger under medelsnittet. Singapore däremot är ett ledande land kunskapsmässigt inom matematikämnet och har varit det under flera års tid. Singaporemodellen är en ny modell som kom till Sverige år 2015 och som är baserad på Singapores matematikkursplan. Syftet med studien är, att utifrån ett lärarperspektiv, undersöka om elevers attityder gentemot matematikämnet och elevers prestationer inom matematikämnet förändrats efter införandet av Singaporemodellen i matematikklassrummet och i så fall hur. Studien är baserad på semistrukturerade intervjuer och observationer av sex stycken matematiklärare, som undervisar på låg- och mellanstadiet, från södra och mellersta Sverige. Lärarna har utifrån sina egna uppfattningar svarat på frågor gällande elevernas prestationer och attityder gentemot matematikämnet. Resultatet i studien visar att elevers attityder gentemot matematikämnet förändrats efter införandet av Singaporemodellen i både positiv och negativ bemärkelse. Resultatet visar även att elevers prestationer inom matematikämnet har förändrats i positiv bemärkelse.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018-02-02Författare
Erlandsson, Jenny
Nyckelord
singapore mathematics, singapore education, heuristic strategies
Serie/rapportnr.
HT17-2930-018-L6XA1A
Språk
swe