Show simple item record

dc.contributor.authorBörgesson, Josefine
dc.date.accessioned2018-02-07T07:14:09Z
dc.date.available2018-02-07T07:14:09Z
dc.date.issued2018-02-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55288
dc.description.abstractDet problem som behandlats i studien är i huruvida det finns en korrelation mellan elevers engagemang för fysikämnet och på vilket sätt eleverna föreställer sig fysikämnet och dess innehåll. Studien syftar till att, med utgångspunkt i en historisk kontext, undersöka vilka föreställningar elever har om fysikämnet, och på vilket sätt dessa kommer till uttryck i samtal. Studiens frågeställning är; vilka föreställningar har elever i årkurs 7 om fysik och hur förhåller de sig till dem i samtal? Valet av metod har i denna studie utgjort av fokusgruppsintervjuer. Resultatet av studien bygger på fyra stycken intervjuer med 15 elever, 8 pojkar och 7 flickor som alla går i sjunde klass. Tillsammans utgår eleverna 4 fokusgrupper, som är uppdelade i två grupper om 4 pojkar, medan flickorna är uppdelade i en grupp om 4, och en grupp om 3 elever. Denna studie utgår från att det i det svenska samhället finns en patriarkal överordning och för detta inte ska påverka resultatet har pojkar och flickor under intervjuerna skilts åt. I analysen av samtalen har det inte gjorts någon skillnad på kön. I analysen av intervjuerna är dock syftet inte att skilja på vad pojkar respektive flickor säger. Intresset har fokus på föreställningar som elever hyser som grupp om fysikämnet och syftar inte till att jämföra könen emellan. Det har i studien visat sig att elevers engagemang är beroende av hur eleverna föreställer sig fysikämnet. Eleverna föreställer sig huvudsakligen fysikämnet utifrån två perspektiv; fysikämnet som avskild helhet, eller fysikämnet som en del av helheten. De elever som föreställer sig fysiken som en del av helheten är också de elever som uttryckt störst engagemang för fysiken. Medan det i undersökningen kommit fram att de innehåll som elever visar mindre intresse för är de innehåll som de själva enbart relaterar till skolans kontext.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT17-2930-010-L6XA1Asv
dc.subjectfysik, intresse, engagemang, undervisning, fysikundervisning, samt genussv
dc.title”Vad är det vi missar?” – En kvalitativ studie om elevers föreställningar om fysikämnet och dess innehåll utifrån ett feministiskt perspektivsv
dc.title.alternative”What are we missing?” – A qualitativ study of pupils performances about the subject of physics and its content from a feminists perspectiv.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record