dc.contributor.author | Börgesson, Josefine | |
dc.date.accessioned | 2018-02-07T07:14:09Z | |
dc.date.available | 2018-02-07T07:14:09Z | |
dc.date.issued | 2018-02-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/55288 | |
dc.description.abstract | Det problem som behandlats i studien är i huruvida det finns en korrelation mellan elevers
engagemang för fysikämnet och på vilket sätt eleverna föreställer sig fysikämnet och dess
innehåll. Studien syftar till att, med utgångspunkt i en historisk kontext, undersöka vilka
föreställningar elever har om fysikämnet, och på vilket sätt dessa kommer till uttryck i samtal.
Studiens frågeställning är; vilka föreställningar har elever i årkurs 7 om fysik och hur
förhåller de sig till dem i samtal?
Valet av metod har i denna studie utgjort av fokusgruppsintervjuer. Resultatet av studien
bygger på fyra stycken intervjuer med 15 elever, 8 pojkar och 7 flickor som alla går i sjunde
klass. Tillsammans utgår eleverna 4 fokusgrupper, som är uppdelade i två grupper om 4
pojkar, medan flickorna är uppdelade i en grupp om 4, och en grupp om 3 elever. Denna
studie utgår från att det i det svenska samhället finns en patriarkal överordning och för detta
inte ska påverka resultatet har pojkar och flickor under intervjuerna skilts åt. I analysen av
samtalen har det inte gjorts någon skillnad på kön. I analysen av intervjuerna är dock syftet
inte att skilja på vad pojkar respektive flickor säger. Intresset har fokus på föreställningar som
elever hyser som grupp om fysikämnet och syftar inte till att jämföra könen emellan.
Det har i studien visat sig att elevers engagemang är beroende av hur eleverna föreställer sig
fysikämnet. Eleverna föreställer sig huvudsakligen fysikämnet utifrån två perspektiv;
fysikämnet som avskild helhet, eller fysikämnet som en del av helheten. De elever som
föreställer sig fysiken som en del av helheten är också de elever som uttryckt störst
engagemang för fysiken. Medan det i undersökningen kommit fram att de innehåll som elever
visar mindre intresse för är de innehåll som de själva enbart relaterar till skolans kontext. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT17-2930-010-L6XA1A | sv |
dc.subject | fysik, intresse, engagemang, undervisning, fysikundervisning, samt genus | sv |
dc.title | ”Vad är det vi missar?” – En kvalitativ studie om elevers föreställningar om fysikämnet och dess innehåll utifrån ett feministiskt perspektiv | sv |
dc.title.alternative | ”What are we missing?” – A qualitativ study of pupils performances about the subject of physics and its content from a feminists perspectiv. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |