Hur elevers lärande i matematik i årskurs 4-6 påverkas av ett matematiskt kortspel
How students learning in mathematics of grade 4 - 6 is affected and situated by a mathematical card game
Abstract
Denna studie undersöker hur ett matematiskt kortspel påverkar elevers lärande i årskurs
4-6. Jag ville ta reda på vilken inverkan som det matematiska kortspelet SocioMath
hade på de elever som spelade det. Mina frågeställningar var följande: Kommunicerar
elever med matematiska begrepp och termer med varandra under spelets gång?
Påverkas elevers begreppsförståelse och/eller elevers förståelse av procedurer av att
spela SocioMath ? Studien använder en kvasiexperimentell design och en
semistrukturerad intervju med en lärare samt deltagande observation med
fältanteckningar. Studien utfördes på en skola i en kranskommun till Göteborg.
Deltagande var totalt 25 elever i åldrarna 10-12 år, varav 15 elever utgjorde
spelgruppen och resterande 10 elever utgjorde kontrollgruppen. De deltagande eleverna
i spelgruppen och kontrollgruppen gick i parallellklasser och deras respektive lärare
planerade matematikundervisningen tillsammans. Ett för- och eftertest genomfördes. De
elever som utgjorde spelgruppen fick spela spelet SocioMath mellan för- och eftertest
och kontrollgruppen fick göra testerna. Spelgruppen höjde sig mer än kontrollgruppen
på eftertestet. De genomförda testerna visade dock att det var stor skillnad
kunskapsmässigt mellan grupperna. Studien visar att spelgruppen använder
matematiska termer när de spelar spelet men att de nästan uteslutande använde de
matematiska termer som står utskrivna på korten som används i spelet. Det går inte att
visa att eleverna blir bättre på procedurella operationer utifrån för- och eftertest då
frågorna i för- och eftertest var för få för att dra några slutsatser. Det observerades att
spelet kan vara motiverande för att öva procedurer. Begreppsförståelsen kan tänkas öka
hos de elever som utgjorde spelgruppen då de höjde sig mer på eftertestet än
kontrollgruppen. Kunskap om matematiska begrepp var en förutsättning att lösa
majoriteten av uppgifterna i testet samt i spelet. Det är av vikt att en lärare finns att
tillgå som stöd vid spelandet för att klargöra begrepp så att inte felinlärning sker.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-07Author
Ebson, Patrick
Keywords
Spelbaserat lärande, kortspel, matematik, 4-6, sociokulturellt lärande, Vygotsky, brädspel
Series/Report no.
HT17-2930-015-L6XA1A
Language
swe