• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Två läroböckers skildring av evolutionsteorin – en textanalys

Two textbooks depiction of the theory of evolution – a text analysis

Sammanfattning
Syftet med denna undersökning är att kartlägga på vilket sätt biologisk evolution skildras i mellanstadiets läroböcker i biologi. Forskning som undersökts i den här studien visar att då evolution står till grund för all biologi, bör därmed evolutionsteorin stå till grund för all biologiundervisning. Studien syftar också till att se hur väl dessa böcker förhåller sig till den tilltänkte läsarens förförståelse, den förförståelse som enligt hermeneutisk teori är en förutsättning för tillägnandet av ny kunskap. Med detta som grund genomfördes en kvalitativ textanalys av två svenska läromedel anpassade för mellanstadiet, skrivna och utgivna efter att läroplanen 2011 trätt i kraft. Frågeställningarna fokuserar på hur texterna kan fungera överbryggande mellan det vardagliga- och naturvetenskapliga språket och vad dessa texter kan innebära för den tilltänkte läsarens förståelse av evolutionens organisatoriska nivåer, samt biologiämnet i stort. Resultatanalysen visar att det läromedel som bygger sitt innehåll på centrala evolutionsteoretiska begrepp och fenomen också tenderar att lägga fokus på hur evolution sker. Detta genom att fokusera på evolutionens olika organisatoriska nivåer, tidsaspekten samt begreppsanvändningen. Det läromedel som kompletterar sitt innehåll med centrala evolutionsteoretiska begrepp och fenomen tenderar att lägga fokus på att evolution händer. Utifrån detta perspektiv behandlas evolution utifrån generella beskrivningar och fokuserar inte på evolutionära mekanismer och processer. Då ansvaret för efterhandsgranskning av läromedels duglighet ligger på lärares kompetens förutsätter detta att man utöver allmänna kunskaper kring hur läromedel bör utformas, också bör ha god ämnesdidaktisk kompetens i det ämne läromedlet behandlar. Detta för att ha kompetens till att avgöra om läromedlet är brukligt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/55293
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_55293_1.pdf (404.5Kb)
Datum
2018-02-07
Författare
Hebelius, Annie
Nyckelord
Evolutionsteorin, mellanstadiet, läroböcker, kvalitativ textanalys, hermeneutik, begreppsförståelse
Serie/rapportnr.
HT17-2930-023-L6XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV