dc.contributor.author | Hebelius, Annie | |
dc.date.accessioned | 2018-02-07T09:53:35Z | |
dc.date.available | 2018-02-07T09:53:35Z | |
dc.date.issued | 2018-02-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/55293 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna undersökning är att kartlägga på vilket sätt biologisk evolution skildras i
mellanstadiets läroböcker i biologi. Forskning som undersökts i den här studien visar att då
evolution står till grund för all biologi, bör därmed evolutionsteorin stå till grund för all
biologiundervisning. Studien syftar också till att se hur väl dessa böcker förhåller sig till den
tilltänkte läsarens förförståelse, den förförståelse som enligt hermeneutisk teori är en
förutsättning för tillägnandet av ny kunskap. Med detta som grund genomfördes en kvalitativ
textanalys av två svenska läromedel anpassade för mellanstadiet, skrivna och utgivna efter att
läroplanen 2011 trätt i kraft. Frågeställningarna fokuserar på hur texterna kan fungera
överbryggande mellan det vardagliga- och naturvetenskapliga språket och vad dessa texter
kan innebära för den tilltänkte läsarens förståelse av evolutionens organisatoriska nivåer, samt
biologiämnet i stort. Resultatanalysen visar att det läromedel som bygger sitt innehåll på
centrala evolutionsteoretiska begrepp och fenomen också tenderar att lägga fokus på hur
evolution sker. Detta genom att fokusera på evolutionens olika organisatoriska nivåer,
tidsaspekten samt begreppsanvändningen. Det läromedel som kompletterar sitt innehåll med
centrala evolutionsteoretiska begrepp och fenomen tenderar att lägga fokus på att evolution
händer. Utifrån detta perspektiv behandlas evolution utifrån generella beskrivningar och
fokuserar inte på evolutionära mekanismer och processer. Då ansvaret för
efterhandsgranskning av läromedels duglighet ligger på lärares kompetens förutsätter detta att
man utöver allmänna kunskaper kring hur läromedel bör utformas, också bör ha god
ämnesdidaktisk kompetens i det ämne läromedlet behandlar. Detta för att ha kompetens till att
avgöra om läromedlet är brukligt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT17-2930-023-L6XA1A | sv |
dc.subject | Evolutionsteorin, mellanstadiet, läroböcker, kvalitativ textanalys, hermeneutik, begreppsförståelse | sv |
dc.title | Två läroböckers skildring av evolutionsteorin – en textanalys | sv |
dc.title.alternative | Two textbooks depiction of the theory of evolution – a text analysis | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |