Show simple item record

dc.contributor.authorGottfridsson, Maria
dc.date.accessioned2018-02-13T08:41:23Z
dc.date.available2018-02-13T08:41:23Z
dc.date.issued2018-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55423
dc.description.abstractSärbegåvade elever har alltid funnits i våra skolor men det är först på senare år som de har uppmärksammats och inte förrän år 2015 kom information om de särbegåvade eleverna och deras behov på Skolverkets hemsida. Då det i genomsnitt finns minst en särbegåvad elev i varje klass är det viktigt att lärarna lyckas identifiera dem. Detta för att ha möjlighet att ge dem rätt anpassningar i undervisningen. För att detta ska vara möjligt behöver lärarna få stöd och kunskap om hur dessa elever ska undervisas för att hålla motivationen uppe i matematik. För att ta reda på hur lärare arbetar med att identifiera dem och anpassa lektionerna till deras behov gjorde jag intervjuer med fem lärare som ansåg sig ha erfarenhet av att arbeta med särbegåvade elever i klassrummet. När jag sammanställde materialet delade jag in svaren i olika kategorier som blev till grund för mitt vidare arbete och svar på min frågeställning som lyder, ” Vad har lärare för syn på identifiering och anpassning av matematikundervisning till särbegåvade barn samt vilket stöd har lärare behov av i undervisning av dessa elever?”. Vissa lärare var utan tvivel om barnets särbegåvning medan andra stod frågande till elevens bristande motivation och svagheter i vissa delar utav matematikundervisningen. Oavsett vilket så var lärarna överens om att dessa elever behöver uppmärksammas mer runt om på skolorna för att kunna få det stöd och den uppmuntran de är i behov av för att utvecklas optimalt i sin begåvning. Lärarna i studien använde sig av olika metoder för att anpassa lektionerna efter de särbegåvade elevernas behov. Några valde att hålla specifika genomgångar för de särbegåvade eleverna, en elev fick vara med på årskurs fyras mattelektion när eleven gick i årskurs ett, ytterligare en annan valde att ha med eleven på ordinarie lektioner där de tillsammans övade mycket på resonemangsförmågan. För vissa lärare var det en utmaning att finna rätt material och tillvägagångssätt för att inte eleven skulle tappa motivationen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT17-2930-012-L3XA1Asv
dc.subjectteaching, gifted students, gifted child, mathematics, teachers viewsv
dc.titleFramtidens Einstein ur ett lärarperspektiv – lärarsyn på identifiering och anpassning av undervisningen till matematiskt särbegåvade elever samt lärares behov av stöd för att undervisa dem.sv
dc.title.alternativeFuture Einstein from a teacher perspective – teacher´s view on identification and adaptation of teaching to mathematically gifted students and teacher´s need for support to teach themsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record