Framtidens Einstein ur ett lärarperspektiv – lärarsyn på identifiering och anpassning av undervisningen till matematiskt särbegåvade elever samt lärares behov av stöd för att undervisa dem.
Future Einstein from a teacher perspective – teacher´s view on identification and adaptation of teaching to mathematically gifted students and teacher´s need for support to teach them
Abstract
Särbegåvade elever har alltid funnits i våra skolor men det är först på senare år som de har
uppmärksammats och inte förrän år 2015 kom information om de särbegåvade eleverna och
deras behov på Skolverkets hemsida. Då det i genomsnitt finns minst en särbegåvad elev i
varje klass är det viktigt att lärarna lyckas identifiera dem. Detta för att ha möjlighet att ge
dem rätt anpassningar i undervisningen. För att detta ska vara möjligt behöver lärarna få stöd
och kunskap om hur dessa elever ska undervisas för att hålla motivationen uppe i matematik.
För att ta reda på hur lärare arbetar med att identifiera dem och anpassa lektionerna till deras
behov gjorde jag intervjuer med fem lärare som ansåg sig ha erfarenhet av att arbeta med
särbegåvade elever i klassrummet. När jag sammanställde materialet delade jag in svaren i
olika kategorier som blev till grund för mitt vidare arbete och svar på min frågeställning som
lyder, ” Vad har lärare för syn på identifiering och anpassning av matematikundervisning till
särbegåvade barn samt vilket stöd har lärare behov av i undervisning av dessa elever?”.
Vissa lärare var utan tvivel om barnets särbegåvning medan andra stod frågande till elevens
bristande motivation och svagheter i vissa delar utav matematikundervisningen. Oavsett vilket
så var lärarna överens om att dessa elever behöver uppmärksammas mer runt om på skolorna
för att kunna få det stöd och den uppmuntran de är i behov av för att utvecklas optimalt i sin
begåvning. Lärarna i studien använde sig av olika metoder för att anpassa lektionerna efter de
särbegåvade elevernas behov. Några valde att hålla specifika genomgångar för de särbegåvade
eleverna, en elev fick vara med på årskurs fyras mattelektion när eleven gick i årskurs ett,
ytterligare en annan valde att ha med eleven på ordinarie lektioner där de tillsammans övade
mycket på resonemangsförmågan. För vissa lärare var det en utmaning att finna rätt material
och tillvägagångssätt för att inte eleven skulle tappa motivationen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-13Author
Gottfridsson, Maria
Keywords
teaching, gifted students, gifted child, mathematics, teachers view
Series/Report no.
HT17-2930-012-L3XA1A
Language
swe